Vårmodevisning på Nordiska Kompaniet i Stockholm.

Vårmodevisning på Nordiska Kompaniet i Stockholm.

Den 19 mars är det dags för publik modevisning på NK i Stockholm. Det är inspiration kring vårens mode i fokus, samt att det lyfts fram några plagg som vi tror på som Blivande Klassiker. Efterfrågan på visningar som inte bara riktar sig till modebranschen är stor, och därför görs sedan några år både vår- och höstmodevisningar på Nordiska Kompaniet.

Visningen kommer att inspirera med starka färger, fina material, byxan som nyckelplagg och självklart den vita looken. Färgen får stå i centrum, en av vårens starkaste trender men också startskottet som signalerar att eran av svart är över.

Modern elegans är numera något som sitter i materialen och hur plaggen rör sig. Siden, silke och chiffong har länge varit lyx men ofta förknippad med romantiska skärningar. Nu kommer den mer minimalistiska silhuetten som skapar en helt ny kombination. Den avslappnade byxan är på vägg att bli nyckelplagg i kvinnans garderob även i den pojkinspirerade stilen med byxor och kavaj, men inte mindre feminin för det.

Vi ser även prints, med konstnärliga samarbeten inom mode, som kommer att bli samlingsobjekt om trenden håller i sig. Starkt för våren är återigen vitt i alla material och former, för män och kvinnor. Den ljusaste och mest optimistiska av alla vår och sommar färgskalor.

Vi kommer att visa alla svenska stora varumärken såsom Acne, Hope, Whyred, Rodebjer, Filippa K, Dagmar mfl. Internationellt kommer det att vara Diane von Furstenberg, DKNY, Burberry, Polo Ralph Lauren mfl.

FAKTA:

NK vårmodevisning, Ljusgården, Hamngatan

Tid: kl 13.00 och 15.00

Regi: Jocke Pettersson

Stylist: Marcus Söder

Musik: Music ID

Make: Anja de Tobon

Hår: Erika Svedjevik

Pressbilder kommer att finns för nedladdning from måndag den 21/3:

Bilder kommer även finnas på www.nk.se

Vill du få mer information är du välkommen att kontakta:

Nina Hag, presskontakt Nordiska Kompaniet, 08-762 90 75

Nordiska Kompaniet grundades 1902 och består idag av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2010 uppgick till totalt 2,8 MSEK och de båda varuhusen sysselsätter cirka 1200 personer. Varuhuset i Stockholm har en genomströmning av cirka nio miljoner besökare årligen. Motsvarande siffra för Göteborg är tre miljoner.