Årets jury - NK Galan 2019

Välkända kultur- och modeprofiler går samman inför NK Galan 2019

För fjärde året i rad ska årets mest framträdande kreatörer, varumärken och stilikoner prisas under NK Galan 2019. Nu presenterar Nordiska Kompaniet årets namnkunniga jury som består av välkända profiler som exempelvis supermodellen Caroline Winberg, skådespelerskan Hedda Stiernstedt och förra årets pristagare, All Blues grundaren Jacob Skragge. Tillsammans ska juryn lyfta fram de kreatörer och modeprofiler som har utmärkt sig under året.

Årets jury utgörs av meriterade profiler som alla är exceptionella inom sina områden. Juryn har valts med omsorg för att ringa in olika kompetenser från modeindustrin och dess kulturella omvärld.

NK Galans jury består av ordförande Pär Engsheden, modedesigner och programansvarig på Beckmans, Caroline Winberg, supermodell, Pontus Frankenstein, grundare Frankenstein Studios, Behnaz Aram, designer och kostymör, Jacob Skragge, grundare All Blues, Hedda Stiernstedt, skådespelerska och Eva Lindström, vd Image Group. Tillsammans utser de vinnare i kategorierna Nordiska Kompaniets Framtidslöfte, Nordiska Kompaniets Stilikon, Nordiska Kompaniets Innovationspris och Nordiska Kompaniets Hantverkspris.

Nytt för i år är kategorin Nordiska Kompaniets Hantverkspris. Ett pris som har tagits fram för att främja kreatörer som värnar om hantverksprocessen med fokus på kvalité, hållbarhet och design, något som ligger NK varmt om hjärtat. Med priset vill man lyfta fram de personer, verk och varumärken som ser varje produkt och plagg som en investering i en tid då hållbarhet och långsiktighet blir allt viktigare i samhället.

Nordiska Kompaniets Hederspris utses av Nordiska Kompaniet. Den sjätte pristagaren, Nordiska Kompaniets Varumärkespris, utses av NK:s kunder genom en röstning som startar den 31 juli på www.nk.se.

-Vi har samlat en inspirerande grupp kultur-, mode- och designprofiler med bred kunskap för att ta fram årets vinnare. Det är med glädje som vi med NK Galan 2019 återigen lyfter fram framstående modeskapare och kreatörer samtidigt som vi fortsätter förstärka NK:s position som en internationell destination inom mode och design, säger Henrik Andréasson, vd Nordiska Kompaniet.

Vilka som sedan står som vinnare kommer avslöjas under NK Galan 2019 den 26 augusti i Stockholm.

För mer information vänligen kontakta:

Linda Almstedt, Presskontakt Micael Bindefeld AB
linda.almstedt@bindefeldab.se

Felicia Mörén, Presskontakt Micael Bindefeld AB
felicia.moren@bindefeldab.se
Tel: 070- 768 98 00

Kristina Westerlind, Presskontakt Nordiska Kompaniet

kristina.westerlind@nk.se, Tel: 070-182 90 99

För bilder, vänligen se länk: http://www.mynewsdesk.com/se/nordiska_kompaniet/latest_media

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2018 uppgick till totalt 3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 9 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.sesamt www.hufvudstaden.se.