Foto Christofer Zagal

VINNARE AV NK YOUNG TALENT AWARD BY BECKMANS 2023 – SAVEJA AWZEL

VINNARE AV NK YOUNG TALENT AWARD BY BECKMANS – SAVEJA AWZEL

Sedan 2021 delar NK, i samarbete med Beckmans Designhögskola, ut ett designpris i syfte att främja, stötta och hylla unga designers som står på tröskeln till arbetslivet efter sin utbildning.

2023 års vinnare av NK Young Talent Award by Beckmans är den nyexaminerade modedesignern Saveja Awzel, som läste klart sitt sista år vid modeprogrammet på Beckmans Designhögskola 2022. Hon vinner med sin examenskollektion ’Lost on Silk Road’. Priset delas ut den 7 mars på Nordiska Kompaniet och presenteras på NK Stockholm med en utställning i Ljusgården från och med 9 mars. Kollektionen presenteras också i skyltfönster och i alla NK:s digitala kanaler.

’Lost on Silk Road’ är en tidslinje som har fastnat i möten av texturer och färger, modernitet och tradition – där sagor om sidenvägen som Saveja fått berättat för sig under uppväxten möter hennes skandinaviska vardag.

I mitten av sidenvägen, en mötesplats av historia och världar, har jag mitt hem. Jag är Uigur, född och uppvuxen i Kina, och svensk medborgare. Denna interkulturella kollektion är en inre resa som återförenar mig med mina rötter, ett slags verktyg för att omforma min identitet som inkluderar alla mina kulturer, säger Saveja Awzel, pristagare av NK Young Talent Award by Beckmans.

I sitt examensarbete har Saveja forskat om kulturer med utvalda orientaliska symboler, subtilt skrädderi och drapering. Detta resulterade i en interkulturell kollektion som påvisar hur detaljer i kläder kan porträttera och avslöja bärarens livshistoria och bakgrund, men även framtid. För att frambringa detta har fokus under designprocessen legat på färg, symbolism och materialval - dess uttryck i kombination med associativa designelement, Savejas egna erfarenheter och det kinesiska och uiguriska hantverksarvet. Färgen röd, Yin-Yang och paisley har ett högt kulturellt symbolvärde, och har på ett strategiskt sätt integrerats i kollektionens designspråk.

Jag är hedrad och tacksam för NK Young Talent Award by Beckmans som ger mig möjlighet att presentera vad jag står för och vem jag är som designer. För mig är priset ett bevis på att det mina kreationer representerar är relevant och går att relatera till. Det är också bevis på att jag kan vara rösten till de som söker balans i sin identitet på samma sätt som jag gör, vilket betyder mycket för mig, fortsätter Saveja Awzel, pristagare av NK Young Talent Award by Beckmans.

Juryn som varje år utser vinnaren av NK Young Talent Award by Beckmans består av modedesignern Pär Engsheden, Annika Berner, Creative Director, samt Karin Wickberg, Marknadschef på NK.

Vi på NK strävar ständigt efter att förmedla inspirerande och överraskande innehåll, på den kulturella och kommersiella scen som vi som varumärke värnar om. Att vi genom samarbetet med Beckmans fungerar som en arena för unga och lovande talanger känns därför väldigt roligt. Saveja är en otrolig kreatör med ett utsökt hantverk, som besitter både en stor kreativ och en kommersiell talang. Vi ser fram emot att ta del av ytterligare skapelser och kollektioner i framtiden - ’Lost on Silk Road’ är bara början, säger Karin Wickberg Marknadschef på Nordiska Kompaniet.

NK har alltid varit varuhuset där du kan hitta det allra senaste. Därför är det självklart att du även ska kunna hitta morgondagens mest lovande modedesigners här. Beckmans och NK har haft många kreativa samarbeten genom åren och NK Young Talent Award är ännu ett gott exempel på detta. Det åtråvärda priset är en betydelsefull uppmuntran för våra begåvade studenter och ytterligare en möjlighet för NK:s besökare att ta del av vad som är på gång, säger Pär Engsheden, modedesigner och programansvarig för Mode på Beckmans.

NK Young Talent Awards by Beckmans delas ut den 7 mars på NK Stockholm Ljusgård på entréplan, och kan även ses i NK:s sociala mediekanaler.

För mer information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:

Sonja Cronstedt, presskontakt SpoilConcept, e-post: sonja.cronstedt@spoilconcept.se

Ulrica Bogh-Lind, Ansvarig PR & Partnerskap, Nordiska Kompaniet, e-post: press@nk.se eller telefon: 08-762 90 99

Nordiska Kompaniet grundades 1902 av Josef Sachs och består av två varuhus, ett i Stockholm och ett i Göteborg. Varumärket NK samt varuhusbyggnaderna i Stockholm och Göteborg ägs av börsnoterade Hufvudstaden AB. NK:s försäljning år 2021 uppgick till totalt 2,3 miljarder kronor, varuhusen har en genomströmning av cirka 10 miljoner besökare årligen och de sysselsätter cirka 1200 personer. Läs mer på www.nk.se samt www.hufvudstaden.se.