Ett av de konstverk med samiskt motiv av Johan Tirén som ingår i Lärarstiftelsens donation till Nordiska museet.

Skolplanschförlagor från Lärarstiftelsen doneras till Nordiska museet

Lärarstiftelsen donerar 18 målningar till Nordiska museet. Konstverken är beställda av Sveriges allmänna folkskollärarförening under 1900-talets första hälft. Donationen består bland annat av tolv skolplanschförlagor målade av Olle Hjortzberg som illustrerar den svenska historien från vikingatid fram till 1600-talet.

I donationen ingår även tre skolplanschförlagor målade av Nils Asplund föreställande bronsålder, stenålder och isbjörnar. Därtill doneras tre konstverk av Johan Tirén som har publicerats i tidningen Jultomten föreställande samiska miljöer och en julotta i Roslagen.

Avsikten med skolplanscherna var att bidra till spridning av god konst i skolorna, både ur ett konstnärligt perspektiv och i moraliskt hänseende. För att måla förlagorna anlitades erkända konstnärer av Sveriges Allmänna Folkskollärarförening. Konstverken trycktes sedan upp och distribuerades till skolorna runt om i landet.

– Skolplanscherna ger en unik inblick i hur undervisningen såg ut för närmare hundra år sedan. Planscherna var en viktig del i undervisningen och förgyllde också många skolors väggar. Vi ser fram emot att Nordiska museet ska kunna visa dessa konstverk i olika utställningar i framtiden så att denna del av utbildningshistorian tillgängliggörs för allmänheten. Det är också ett sätt för oss att säkerställa att denna historiska skatt bevaras för framtida generationer, säger Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarstiftelsen.

– Vi är glada över Lärarstiftelsens fina gåva som kompletterar museets tidigare samling av skolplanscher och utbildningshistoriskt material. Barnens och skolans historia är en viktig del av museets kunskapsområde som vi bland annat lyfter i den prisbelönta utställningen Tidsvalvet, säger Sanne Houby-Nielsen, styresman för Nordiska museet.

Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarstiftelsen
eva-lis.siren@lararstiftelsen.se