Den handmålade kinesiska tapeten i förmaket på Svindersvik är troligen tillkommen på 1760-talet. De kinesiska tapeterna beundrades för sina rika färger, exotiska motiv och höga kvalitet. Foto: Peter Segemark, Nordiska museet.

Svindersviks och Härkebergas unika kulturmiljöer gör serie komplett

Nordiska museet ger ut nya kataloger om Svindersvik och Härkeberga kaplansgård. I och med dessa erbjuds för första gången en serie med samlade beskrivningar av stiftelsen Nordiska museets samtliga kulturmiljöer – museibyggnaden på Djurgården, Julita gård, Tyresö slott, Svindersvik och Härkeberga kaplansgård.

Svindersvik i Nacka utanför Stockholm är en välbevarad 1700-talsmiljö mitt i storstaden och ett av Sveriges äldsta sommarnöjen. Katalogen berättar om huvudbyggnaden, köksflygeln, festpaviljongen, trädgården och också om de många familjer och gäster som har vistats här under årens lopp. Gården framstår idag som unik eftersom den inte byggdes om under 1800- och 1900-talen.

–Den nya katalogen om Svindersvik bygger vidare på en äldre publikation och är reviderad och kompletterad med flera teman. Här lyfts ett delvis nytt persongalleri fram och den berättar också mer om Svindersvik på 1800- och 1900-talen, säger Anna Arfvidsson Womack, intendent på Nordiska museet.

Härkeberga är en by med medeltida anor utanför Enköping i Uppland. Här ligger en välbevarad kaplansgård som Nordiska museet har ägt sedan 1929. Gårdstypen är intressant som både prästhem och mötesplats för församlingen men också som jordbruk och bebyggelse. Kyrkan och kaplansgården var de nav som årstiderna och kyrkoåret kretsade kring samtidigt som kaplanen var till hälften bonde. Sjutton träbyggnader grupperade kring en mangård och en fägård berättar om den sammansatta vardagen för äldre tiders lantpräster.

Bilder ur Nordiska museets arkiv och samlingar tillsammans med nytaget material presenterar fler perspektiv och sammanhang.

Katalogen om Svindersvik

Redaktörer: Anna Arfvidsson Womack och Anders Carlsson. Bildredaktör: Marie Tornehave.
ISBN 978-91-7108-617-4 (sv.)
ISBN 978-91-7108-615-0 (eng.)

Katalogen om Härkeberga

Sammanställd av Ulla-Karin Warberg och Fredrik Ehlton. Redaktör: Anders Carlsson. Bildredaktör: Marie Tornehave.
ISBN 978-91-7108-614-3