Samfundet Nordiska museets och Skansens Vänner skänker två miljoner till verksamheterna Nordiska museet och Skansen

På grund av rådande omständigheter har styrelsen för Vänföreningen beslutat att 2021 betala ut ett extraordinärt stort bidrag för att stötta verksamheterna.

”Som vi alla vet så har pandemin haft en allvarlig inverkan på både Nordiska museet och Skansen”, säger Sten Tegnér, ordförande Nordiska museets och Skansens Vänner. ”Aldrig i vår historia har framtiden sett så oroande ut. Nu behöver vi som vänförening göra något utöver det vanliga. Därför har styrelsen beslutat om en gåva på två miljoner kronor som fördelas lika mellan Nordiska museet och Skansen”.

Vanligen går det årliga bidraget från Vänföreningen till ett för verksamheten specifikt projekt, i samråd med verksamhetscheferna. Med detta extraordinära bidrag får ledningarna för de båda museerna däremot själva bestämma hur pengarna skall användas.

”Vi är otroligt tacksamma för gåvan i dessa tider då stiftelsens ekonomi är ansträngd till följd av pandemin”, säger Sanne Houby-Nielsen, styresman på Stiftelsen Nordiska museet. ”Gåvan kommer att hjälpa oss med de ambitiösa planer vi har för att optimera Julita gård som besöksmål i Katrineholm. Tillsammans med renoveringen av kvarnen, med stöd av Länsstyrelsen Södermanland, får vi en bra start på året”.

”Jag och mina medarbetare blev väldigt glada när vänföreningen meddelade att man tänkte stödja oss ytterligare”, säger John Brattmyhr, VD för Skansen. ”Det är en svår tid nu. Nordiska museets och Skansens Vänner ger oss råg i ryggen bland annat när det gäller att reda ut den kris vi har hamnat i på grund av pandemin. Skansen betyder mycket för många och vi hoppas snart kunna öppna igen. Stort tack!”.

Vänföreningen Nordiska museets och Skansens Vänner, grundad 1918, är en av världens äldsta stöttande vänföreningar till museum. En vänförening som också har ett ovanligt aktivt nätverk av volontärer för två av Sveriges mest omistliga och älskade kulturklenoder. H.K.H. Kronprinsessan Victoria är Vänföreningens beskyddare.

För mer information om Nordiska museets och Skansens Vänner och om det unika engångsbidraget, vänligen kontakta Anna-Kaisa Summanen Öhgren, tel: 076 808 19 02, e-post: vanner@nordiskamuseet.se.