30 000 nya jobb inom renovering av miljonprogrammen

Behovet av upprustning inom miljonprogrammet börjar bli akut. Alternativet är i många fall rivning, vilket innebär den största kapitalförstöringen i Sverige i modern tid. En statlig lånegaranti skulle få igång en nödvändig standardhöjning inom miljonprogrammet, samtidigt som det kan innebära upp emot 30 000 arbetstillfällen per år de kommande tio åren.

En statlig lånegaranti, och helst även en räntegaranti, till upprustning av miljonprogrammet skulle kunna ge upp emot 30 000 jobb per år under de kommande tio åren.

Det anser, Rolf Persson, vd på företaget Industrifakta som undersökt renoveringsbehovet inom miljonprogrammets bostäder.

- De finns cirka 850 000 lägenheter i flerbostadshus som byggdes mellan 1961 och 1975, och runt 650 000 av dessa bedöms vara i behov av renovering.

- Man är tvungen att börja nu, annars är alternativet är i många fall rivning, vilket skulle innebära den största kapitalförstöringen i Sverige i modern tid. Dessutom finns cirka 475 000 kedje-, rad- och småhus från samma period, som också kommer att behöva ses över.

Den totala kostnaden för renovering av enbart flerbostadshusen från perioden 1961-75 uppgår till cirka 300 miljarder kronor fördelat över tio år. Något som bromsar starten av upprustningen är finansieringen, som inte heller underlättas av rådande finanskris.

- Miljonprogrammet byggdes mycket snabbt med hjälp av subventioner. Nu ska det renoveras lika snabbt, men utan subventioner. Ett sätt att få igång det hela är att staten ställer upp med en lånegaranti. Det skulle få igång förnyelsen inom miljonprogrammet, vilket i sin tur grovt räknat kan innebära upp emot 30 000 jobb under tio års tid, avslutar Rolf Persson.

Det snabbt ökande behovet av förnyelse inom miljonprogrammet sammanfaller med en global lågkonjunktur och finanskris, som också inneburit en kraftig nedgång av nybyggandet i Sverige.

Lågkonjunkturen i byggandet drabbar inte bara de som är i behov av bostäder, utan även byggindustrin samt andra sektorer som är beroende av utvecklingen inom byggandet. Det gäller till exempel sågverksindustrin, en viktig svensk basnäring, men även möbel-, snickeri- och trämanufakturindustrin.

Att få igång förnyelse inom miljonprogrammet skulle både rädda ett vittrande bostadsbestånd, samtidigt som det ger välbehövlig stimulans åt flera viktiga näringsgrenar som drabbats hårt av den globala konjunkturnedgången.

Industrifaktas undersökning om renoveringsbehovet inom miljonprogrammet, med speciell inriktning på möjligheterna för träföretagen, kommer att presenteras i sin helhet på konferensen TräROT 09, den 26 april på Parken i Stockholm.

Konferensen TräROT 09 arrangeras av NTT, en nyhetstidning för den trämekaniska industrin, i samarbete med Skogsindustrierna och Trä- och möbelindustriförbundet

För mer information och anmälan se woodnet.se. eller kontakta

Rolf Persson, VD Industrifakta, tfn 042-38 04 50

Ulf Aronsson, chefredaktör NTT, tfn 08-6704180