Efter dansk succé – nu utmanar Projektagenten monopolet i Sverige

Efter dansk succé – nu utmanar Projektagenten monopolet i Sverige

Nordiske Medier ger sig in på den svenska marknaden med sitt digitala verktyg för bevakning av bygg- och anläggningsprojekt, Projektagenten. Det sker mindre än ett år efter den lyckade lanseringen i Danmark.

Med Projektagenten har Nordiske Medier lyckats modernisera bevakningen av bygg- och anläggningsprojekt. Nu ska tjänsten introduceras även på den i dag monopolliknande svenska marknaden.

– Optimismen och erfarenheten från Danmark tar vi nu med oss ut på den svenska marknaden, säger Magnus Kepinski, vd för Nordiske Medier i Sverige.

Kombinationen av en modern och användarvänlig produkt, ett skarpt och transparent pris samt mod från en nyetablerad avdelning inom Nordiske Medier har varit framgångsformeln.

Den svenska organisationen är redan på plats och kommer att integreras med den befintliga säljorganisationen för Projektagenten som i nuläget består av 15 personer. Nordiske Medier är Nordens största B2B-förlag och ger ut flera ledande publikationer inom bygg- och transportområdet med 100 års erfarenhet av försäljning av branschinformation.

– Vi har redan en vass säljorganisation så förutsättningarna är väldigt goda. Vi känner stor tillförsikt, säger Magnus Kepinski.

Projektagenten har etablerats i Danmark på kort tid. Tjänsten lanserades i Danmark i september 2021. Det är en plattform för marknadsinformation som hjälper kunder från byggbranschen att hitta sina nästa uppdrag. Projektagenten samlar kunskap om nya privata och offentliga byggprojekt och distribuerar informationen vidare i en användarvänlig mjukvarulösning.

– Vi hade mycket höga förväntningar när vi etablerade Projektagenten i Danmark. Och nu kan vi vara nöjda med att resultatet under produktens första år är i nivå med de förväntningarna, säger Nordiske Mediers koncernchef Jesper Hansen.

Projektagenten kommer att etableras i Sverige under oktober 2022. De första licenserna är redan sålda.