Bussförar-SM 2022

Årets 20 finalister klara för Bussförar-SM 2022

Den 6 september gör 20 finalister (fördelat på 9 kvinnor och 11 män) upp om titeln Sveriges bästa bussförare.

Finalen genomförs på Training Partner, strax norr om Stockholm. Syftet med Bussförar-SM är att öka fokus på och höja statusen för bussföraryrket eftersom rekryteringsbehovet är stort och branschens krav på förarna ständigt ökar.

Bussförar-SM genomförs i två delar. Kvalificeringen har skett genom ett internetbaserat prov som funnits tillgängligt via sajten www.bussforar-sm.se

När kvalificeringsdelen stängde den 24 juni hade över 500 bussförare genomfört provet. De 20 bästa bussförarna med högst poäng kallas nu till finalen, tisdagen den 6 september, för att delta i omfattande praktiska test.

De 20 finalisterna är:

Sundbyberg

Yoo Karlung

Skärholmen

Varje år genomförs mer än 1 miljard resor inom kollektivtrafiken. En av de viktigaste yrkesgrupperna inom området är bussföraren som har en nyckelroll för att resan ska bli behaglig och säker. Förarna är företagets ansikte utåt och det är viktigt att som förare vara serviceinriktad, representativ och att ha ett bra kundbemötande. Som bussförare ska man kunna köra fordonet mjukt och säkert, ekonomiskt och riskmedvetet och man ska kunna manövrera fordonet i trånga trafikmiljöer. Som bussförare är det även viktigt att vara kvalitets- och miljömedveten och att kunna hantera konfliktsituationer.

För mer information kontakta:

Linda Stenström
Branschutvecklare, Transportföretagen
08 762 71 67, linda.stenstrom@transportforetagen.se

Marc Feucht
Projektledare, Nordiske Medier Stockholm AB
073-682 53 26, marc.feucht@nordiskemedier.se

Bussförar-SM arrangeras av Sveriges Bussföretag i samarbete med tidningarna Resforum och Trafikforum som är Nordens ledande tidningar inom persontrafik. Samarbetspartners är KundskapsBussen, Yrkesakademin, Drivec och Evobus.

Partners/Sponsorer är Keolis, Bergkvarabuss, Kommunal, Transdev, Arriva och VY.

Sveriges Bussföretag är ett gemensamt förbund inom Transportföretagen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och arrangerar bussresor inom och utanför landets gränser. Inom Sveriges Bussföretag arbetar vi med såväl arbetsgivarfrågor som branschfrågor. Idag har Sveriges Bussföretag ungefär 330 medlemsföretag med över 24 000 anställda. Mer information: www.transportforetagen.se.

RESFORUM och TRAFIKFORUM är Nordens ledande facktidningar för persontrafik och bussturism. Tidningarna ges ut av Nordiske Medier. Med ett 50-tal tidningar besitter koncernen unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Mer information: www.rt-forum.se och www.nordiskemedier.se.