Clean Bright Awards 2022

Årets finalister är klara för Clean Bright Awards 2022!

Årets Framtidslöfte

Priset delas ut till en yngre person med stor potential. Personen har med sina egenskaper stora möjligheter att i framtiden sätta prägel på branschen och premieras för kreativitet, nyfikenhet, engagemang och nytänkande.

Georgia Tsoukatou

Verksamhetsutvecklare, avdelningen Service, Äldre samt vård och omsorgsförvaltningen, Göteborgs stad

Motivering:

Genom att samla information, värdera för och emot, leta fakta och göra underlag för beslut utmanar, attraherar, rekryterar och utvecklar Georgia Tsoukatou lokalvården. Genom hennes arbete kan medarbetare nu erbjudas utbildning i svenska, lokalvårdsutbildning och flera utbildningar har gjorts tillgängliga på förvaltningens utbildningsportal. Ett arbete som också utmynnat i en gemensam lista på kemikalier och gemensam klädkod som skapar tydlighet och professionalism. Georgia är också en person som kan "dyka" ned i en fråga och hitta ett oväntade svar och taktik och diplomati är också några av hennes styrkor. Georgia som person och den roll hon har som verksamhetsutvecklare kommer att bidra till att utveckla en modern lokalvård för framtiden, inte bara med ny teknik utan med ny taktik och ändamålsenlig utrustning.

Agnieszka Sobczyk

Städare, Primär Lokalvård

Motivering:

Agnieszka Sobczyk är alltid positiv och glad, finnas alltid där för sina medarbetare och ser alla. Hon är nyfiken, driven och vill hela tiden lära sig mer, om allt. Inte rädd att ta i och utföra alla arbetsuppgifter, både de mindre roliga och roliga utmanande uppgifterna på ett strukturerat sätt men ser även nya lösningar och kommer med konkreta förslag. Med den inställningen Agnieszka har kommer hon att gå långt.

Årets Arbetsledare

Arbetsledare fyller en viktig funktion och bär ett stort ansvar på sina axlar. Arbetsledaren ska, förutom att arbeta operativt med att styra och utveckla verksamheten även lösa många olika sorters problem som dyker upp. Dessutom ingår ett HR ansvar som många gånger kan vara mer krävande än i andra branscher. Med kategorin årets arbetsledare vill vi främja och lyfta fram en riktigt god förebild i dessa avseenden.

Therese Berg

Städledare, Norrtälje kommun lokalvårdsenheten

Motivering:

Therese är en klippa på Norrtälje kommun, både som kollega, arbetsledare och del av ledningsgruppen. Hon är väldigt driven i sitt arbete och vill att alla lokalvårdarna ska ha det bra. Hon tar tag i saker, finner snabbt en lösning och får saker att hända. Therese Berg är duktig på att planera och att hjälpa lokalvårdarna att strukturera upp arbetet och hon tar sig an utmaningar på ett exemplariskt sätt och ser medarbetarnas behov utifrån en helhet. Alltid steget före, planerar strategiskt och alltid lösningsorienterad. Som kollega är hon peppande, stöttande och medveten och kan få vilken jobbig dag som helst att bli guld.

Toma Muhhanad

Städledare, Städservice Uppsala kommun

Motivering:

En mer engagerad, pålitlig, noggrann och arbetsam städledare får man leta efter. Toma Muhhanad ser alltid att den enskilda lokalvårdaren och hans stora breda kunskap och organisatoriska förmåga gör att inget faller mellan stolarna. Toma Muhhanad håller alltid kund och kvalitet högst och säkerställer att personalen har rätt utbildning och kunskap för att kunna göra jobbet på ett professionellt sätt. Han tar sig alltid tid att lyssna och stötta medarbetarna och ger alltid 100 procent med personligt engagemang och är proffsig, lyhörd, ödmjuk, samarbetsvillig och problemlösningsorienterad. Det finns inget han inte fixar och han gör det alltid med ett leende på läpparna och är ett sant nöje att arbeta tillsammans med. Med ett engagemang och ett intresse för sitt jobb som är sällsynt och därför är det självklart för oss att han är årets arbetsledare.

Monica Karlsson

Teamledare Städ, Servicekontoret Halmstad kommun

Motivering:

Monica Karlsson har en bred kompetens och hon utmanar ständigt sig själv och når nya nivåer inom sitt ledarskap. Hon började själv som städare för många år sedan för att sedan ta steget upp som teamledare för städ. Hon är en jordnära ledare som har en förmåga att få med sig medarbetarna på förändringar genom sitt engagerande och motiverande sätt och genom att alltid finns där och stötta medarbetarna. Hon gör alltid det lilla extra för alla. Monica Karlsson är inte rädd för att prova på nya, mera utmanande saker och tar mer och mer ansvar för att implementera ny teknik. Monica är också med i ett antal olika utvecklingsgrupper där hon stöttar kommunen i olika projekt för att driva igenom effektiviseringar, bättre arbetsrutiner och för att utveckla medarbetarna.

Årets Städare

Städare är ett serviceyrke där arbetsuppgifterna varierar mycket beroende på arbetsplats och städuppdragen kan variera från dag till dag. Årets städare är flexibel, tar egna initiativ och kan snabbt lösa problem med allt från smittspridning till golvvård. Årets städare är en person som har kunskap om olika rengöringstekniker, hur man hanterar städmaskiner samt om olika material och rengöringsprodukter. Dessutom kunskap om bra arbetsteknik för att undvika belastningsskador.

Arstanbek Abdyldabekov,

Städare, Asteri Facility Solutions.

Motivering:

Arstan Abdyldabekov har på tio år gått från arbetet som rumsstädare och lokalvårdare till rollen som platsansvarig och städare på ett av de större hotell och ansvarar för 414 rum och ett 30-tal medarbetare. Ett uppdrag han genomför med stor framgång. Redan från start visade han sitt starka driv och förståelse för service och vikten av att ha en professionell attityd utåt mot kund, medarbetare och gäster.

Arstan Abdyldabekov har ett högt ansvarstagande och stor yrkesskicklighet och är ödmjuk och omtänksam. Han delar gärna med sig av sina kunskapar vilket gör att han är mycket uppskattad av medarbetare och kunder på hotellet och kvalitetsindex på hotellet visar på 9/10 vilket är ett fint och högt betyg även från hotellets gäster. Arstan är en medarbetare som regelbundet deltar i nya projekt relaterat till förbättringar, innovation, utveckling och effektivisering utifrån han besitter väldigt goda operativa kunskaper i branschen och bidrar till att vi som bolag kan hitta nya innovativa lösningar till hotellverksamheten. Arstan är inte bara en unik medarbetare utan även ett starkt föredöme inom branschen.

Sahar Mazooji

Städare, Sodexo

Motivering:

Alla kan inte städa på sjukhus men just Sahar Mazooji har visat att det går att lära sig mycket på väldigt kort tid med rätt vilja och engagemang. På knappt ett år har Sahar Mazooji lyckats lära sig ett så stort arbetsställe som Vrinnevisjukhuset med komplexa städmetoder och arbetsflöden som alltid ska vara godkända av Vårdhygien. Sahar har klarat utbildningar med gott resultat och trots utan tidigare erfarenhet av sjukhusstäd lärde hon sig så pass mycket för att kunna introducera nya medarbetare i verksamheten efter bara något halvt år hos oss. Det finns knappt något städområde som Sahar inte klarar av och hon är en fena även på att städa på operationsavdelningar och utföra specifika patientnära tjänster. Sahar vill utvecklas och säger aldrig nej till några arbetsuppgifter. Alltid med leende på läpparna, positiv attityd, glimten i ögat och stark vilja att hjälpa andra.

Sahar är en sann ambassadör för städbranschen och för sjukhusstäd – en självklar kandidat för Årets Städare.

Jessica Ljungman

Städare, FM-service, Halmstads kommun

Motivation:

Jessica Ljungman är en medarbetare som har koll på läget, ordning och reda. Hon är nyfiken och öppen för att testa nya arbetssätt och metoder. Hon tar egna initiativ till att komma fram till nya effektiva lösningar både för sig själv och för sina kollegor, både med tanke på arbetsmiljö och miljö.

Hon har tagit initiativ till att impregnera städdukar istället för att spraya, då det skapar värk i händerna. Hon uppmuntrar och stöttar kollegor, så de får möjlighet att växa i sina roller. Hon delger gärna sin kunskap och tar tillsammans med sin kollega emot studiebesök från andra medarbetare som är nyfikna på deras sätt att arbeta. Hon sköter allt från den dagliga planeringen, kundkontakter och lyfter eventuella frågor med leverantörer på egen hand. Hon har ett intresse för att testa nya arbetssätt och metoder. Hon ser helheten och använder sig av redskap och maskiner för att lösa sina arbetsuppgifter på ett så effektivt sätt som möjligt, men tanke på ekonomi, arbetsmiljö och miljö.

Årets Miljöföretag

Priset delas ut till ett företag eller verksamhet som på ett föredömligt, inspirerande och aktivt sätt bidrar till att branschen i stort utvecklas hållbart! Företaget eller verksamheten ska själva tydligt integrera hållbarhetsfrågor i sin affärsstrategi och ta långsiktigt ansvar för den egna påverkan i branschen, samhället och ekosystemet. Företaget eller verksamheten skall ansvara för att bygga goda relationer, arbeta långsiktigt och integrera perspektiven – social, miljömässig samt ekonomisk hållbarhet i sin vardag! Det är avgörande att företaget eller verksamheten lever som de lär för sin egen del men också för sina kunder och sina medarbetare!

Sesab Service

Motivering:

Sesab Service är ett företag som alltid sätter medarbetarna och deras arbete för miljön i centrum. När beställarledet oftast är mest fokuserat på kvalitet och pris och satsar Sesab Service på att vara en städleverantör med ett högt fokus på att alltid levererar hållbar städning genom hela värdekedjan. Sesab Service jobbar målmedvetet med att utveckla städtjänster i alla typer av fastigheter och utemiljöer. Man blir imponerad över hur dom kontinuerligt arbetar med att sänka CO2 utsläpp i sina lokaler och transporter. De har tagit ett helhetsgrepp på hela värdekedjan för där är det endast ”rent vatten” som gäller för moppar, dukar och städvagnar. Där kemikalier används är det cradle to cradle- produkter som används. Sesab Service har även fasat ut tvättmedel i de större tvättcentralerna för moppar och dukar utföres. Sesab Service arbetar aktivt med att få städbranschen att tänka nytt genom att fasa ut kemikalier, där det är möjligt. Och hållbarhetsfrågor ligger alltid högt upp deras agenda och idag är dom svanenlicensierade, ISO14001 samt 9001 certifierade.

Tana-Chemie

Motivering:

Tana-Chemie har under många år varit erkänd som hållbarhetspionjären inom professionella rengöringsprodukter. I juni 2021 fick bolaget en platinautmärkelse för hållbart företagande från det välrenommerade CSR/Sustainability ratingbyrån EcoVadis. En utmärkelse som placerar Tana-Chemie bland de mest hållbara företagen i världen och bolaget fick positiva bedömningar för användningen av återvinningsbara förpackningar, utnyttjandet av förnybar energi och minskningen av vattenförbrukningen med hjälp av innovativa metoder. Företaget har fått många fina certifieringar, bland dem finns EMAS, världens mest krävande miljöledningssystem och den hållbara byggstandarden "LEED Platinum". Förutom det finns det många märkningar som bevisar kvaliteten, hållbarheten och tillförlitligheten hos själva produkterna. Varumärket Green Care Professional står för den cirkulära ekonomin längs hela värdekedjan, från råvaror till förpackningar. Rengöringskemikalier och förpackningar som används är säkra för människors liv och natur. Detta garanterar deras säkerhet med en produktdesign där alla ingredienser kan återföras till tekniska och biologiska kretslopp. Den elkraft som krävs för produktionen erhålls uteslutande från förnybara energikällor och nödvändig processvärme genereras med klimatneutral naturgas. Tana-Chemie engagerar sig för social rättvisa och miljörättvisa och för att bevara den biologiska mångfalden.

Halmstads Kommun

Motivering:

FM-service tillsammans med övriga verksamheter på servicekontoret är sedan 2017 miljödiplomerade. På förvaltningen finns en gemensam miljögrupp som samarbetar kring gemensamma frågeställningar samt sammanställer miljöhandbok med mål och rutiner. Varje år genomförs en grundläggande miljöutbildning för nya medarbetare. För att samla kemikalier görs det i ett gemensamt kemikaliehanteringssystem, där varje verksamhet har en lista med kemikalier som används. Medarbetare kommer åt säkehets-datablad och riskbedömningar via en app eller via ett intranät. Företaget inventera och riskbedömer sina kemikalier, i samband med denna inventering ser man över möjligheter att minska på antalet kemikalier. Några aktiviteter som har tillförts i verksamheten för att påvisa miljöansvar är en egen anläggning för att tillverka z-vatten som ett led i att minska på kemikalier. Tillsammans med uppdragsgivarna på skolor och förskolor har man infört gröna påsar för matåtervinning. Tillsammans med en F-9 skola har man infört gröna påsar för att samla matavfall i klassrum, personalrum och kontor. Detta hoppas man kunna starta upp på fler av objekten. Man har även tagit bort plastpåsar i papperskorgar, för att minimera på hanteringen av plast. Halmstad kommun har en kommungemensamt tillsammans med övriga förvaltningar i ett kemikalienätverk, för att skapa en samsyn kring kommunens hantering av kemikalier både vid hantering och återvinning.

Årets Branschföretag

Årets branschföretag är ett städföretag eller ett företag som är leverantör till branschen. Företaget ska präglas av en lyhördhet mot både kunden och sina medarbetare med fokus på att motivera, engagera och utveckla sin personal, sina tjänster och produkter. Vinnarföretaget ska symbolisera den utveckling och framtidstro som branschen behöver samtidigt vara en attraktiv arbetsgivare.

Kundpartner Syd

Motivering:

Kundpartner Syd har vuxit kraftigt sedan starten 2016 och omsatte 2021 108Mkr. All omsättningstillväxt är organisk och utan offentliga uppdrag. Det högre priset gentemot kund gör att personalen har goda förutsättningar att leverera en hög servicegrad och en hög kvalitet. Sjukfrånvaron och personalomsättningen är mycket låg. Den låga sjukfrånvaron är även en produkt av det strukturerade arbetsmiljöarbetet och ledarskapet. Skyddsombuden är även ambassadörer för bolagets miljö och värderingsarbete. Sprayflaskor är förbjudna i verksamheten sedan några år tillbaka, då detta försämrar luften för Kundpartners och kundens personal och kan innebära att man andas in stora mängder skadligt kem. Personalen utbildas och valideras enligt SRY.

Kundpartner har kollektivavtal och utöver detta ett unikt förhandlat löneavtal avseende individuell lönesättning, vilket sporrar medarbetarna att utveckla både sig själva och sin arbetsinsats. Kompetensen och utbildningsnivån är en del av de lönekriterier som mäts. Förutom individuella mål för alla medarbetare sätter arbetslagen sina egna mål utifrån bolagets övergripande målsättningar. Kundpartner satsar på att ha heltidsanställda medarbetare. Det möjliggör bättre styrning och utveckling av medarbetarna, samt en tätare och bättre kunddialog. Kundpartner är certifierat enligt ISO 14001.

ISS Facility Services

Motivering:

Under 2022 har ISS förvärvat ett flertal stora kunder och anbudsportföljen är full med anbud. Samtidigt som företaget värvar viktiga kunder i Sverige växer företaget med antal medarbetare. Både administrativt men speciellt ute i driften. Dessa nya medarbetare ska utbildas med ISS egna utbildningsprogram med ett flertal obligatoriska utbildningar vilka totalt ger en komplett kompetensutveckling inom organisation, säkerhet och hur man utför tjänsten städ. Inom lokalvård får alla lära sig ISS unika sätt att leverera tjänsten städ. Teoretiska kunskaper varvas med praktiska. Dessutom ska alla dessa medarbetare lära sig hur ISS aktivt arbetar med hållbarhet och miljö. Hur ISS år efter år minskar kemikalier och plastförbrukningen och år efter år fortsätter att leverera en Svanenmärkt städtjänst. ISS tänker längre än bara egen vinning och inkluderar alla idag viktiga delar i sin leverans för att ge kunden en säker och trygg leverans och sina medarbetare en trivsam och säker arbetsmiljö samtidigt som vår miljö inte ska påverkas negativt.

NRSE Sverige

Motivering:

NRSE Sverige grundades 2014 med hållbarhet som grund för hela verksamheten, inte minst inom social och miljömässig hållbarhet. NRSE var det yngsta företaget att Svanenmärkas, vilket var viktigt för NRSE även om man på den tiden endast hade en anställd. Nu är NRSE ett av Europas snabbast växande företag enligt FT 1000 och ett DI-gasell företag för tredje året i rad, en tillväxt som skett helt organiskt. NRSEs hållbara positionering har lett till att NRSE har attraherat andra företag som är hållbara vilket lett till väldigt bra resultat i och med att man behåller i stort sett alla kunder.

NRSEs framgång blir en framgång för samhället eftersom det betyder att fler företag väljer hållbart samtidigt som att NRSE kan skapa fler riktiga jobb med bra villkor för sina anställda. NRSE vinner nya och behåller sina kunder på grund av att hållbarhet, hög kvalitet och service är viktigt. NRSE förändrar attityder på arbetsplatser och lyfter upp frågan om vad hållbarhet innebär; kunden är en stor del av detta då det är de som väljer ett företag med en hållbar identitet vilket leder till att fler människor inom vår bransch får arbeta enligt schyssta villkor. Detta hade självklart varit omöjligt om NRSE i sin tur inte var en bra arbetsgivare vilket är ett av de årliga målen; att vara branschens bästa arbetsgivare och uppnå nollvisionen om allvarliga tillbud, kollektivavtal är såklart en självklarhet som in