Årets Säkraste kommun Botkyrka Kommun

Årets Säkraste kommun Botkyrka Kommun

Botkyrka utsågs under torsdagen till ”Årets Säkraste Kommun” vid säkerhetsmässan SKYDD 2010 på Stockholmsmässan.

Juryns motivering: ”Botkyrka kommun – dialogen växer och utvecklas. Med kommunikation och samarbete i säkerhetsarbetet har Botkyrka lyckats mycket bra och det har resulterat i en ökad upplevd trygghet i kommunen – trots sociala oroligheter och dramatiska händelser. Bland flera uppseendeväckande brottsförebyggande projekt på senare tid har kommunen haft en unik mobilisering inom det systematiska brandskyddsområdet.”

-Vid detta första tillfälle så satte vi inte upp några egentliga kriterier utan lät intresserade kommuner själva komma in med beskrivningar och synpunkter varför de tycker att de skall vara den säkraste kommunen, säger Georg Hahne, chefredaktör på Skydd & Säkerhet. I juryn har dessutom ingått Greta Berg, Sveriges Kommuner och Landsting, Jan-Peter Alm, Stöldskyddsföreningen, Karl-Åke Pettersson, Tryggare Sverige, Gunnar Barke, SäkForum, Ulf Hörnsten, OFFSÄK samt Andreas Gyllestrand, Cubsec Bevakning AB.

”Årets Säkraste Kommun” ingår i Security Awards – den största tävlingen i år inom säkerhetsbranschen – och som arrangeras av facktidningen Skydd & Säkerhet tillsammans med Svenska Stöldskyddsföreningen samt Stockholmsmässan.

Tre kommuner hade nominerats till ”Årets Säkraste Kommun”: Botkyrka, Motala och Södertälje.

Prisutdelare var Bob Granger, president i ASIS, världens största organisation för säkerhetsmedarbetare.

Security Awards arrangeras av facktidningen Skydd & Säkerhet i samarbete med Svenska Stöldskyddsföreningen och Stockholmsmässan.

Närmare information genom Skydd & Säkerhet Georg Hahne tel 0709 – 816585 eller Lotta Eriksson tel 0707 - 428525

Regioner

Security Awards är tävlingen som är öppen för alla företag och personer som arbetar med skydd och säkerhetsfrågor. Tävlingen arrangeras av tidningen Skydd och Säkerhet som är säkerhetsbranschens ledande facktidning. Tidningen Skydd & Säkerhet är en del av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning