Årets Servitör avgörs idag

Årets Servitör avgörs idag

Efter en tuff semifinal på Restaurangakademien gick Ludvig Jureskog från Operakällaren och Jimmy Palmeklev från Restaurang Prinsen vidare till den stora finalen av Årets Servitör som avgörs idag måndagen den 31 oktober.

Jimmy och Ludvig fick i semifinalen göra teoriprov, tävla i ost- och vinkunskap inför jury samt genoföra ett avslutande praktiskt serveringsprov, naturligtvis med ”besvärliga” gäster på plats som ville veta allt om råvaror, viner och få menyn förklarad på engelska. En fyra månaders bebis var den yngste, och kanske mest krävande, gästen på plats.

Nu är det dags för final, med nya, spännande moment som ännu är okända för finalisterna.

Finalen går av stapeln på Grand Hôtel kl 18.00 och vinnaren meddelas ca 19.15. Ackrediterad press är välkommen att följa finalen. För ackreditering kontakta projektledaren Malin Looft Nyquist, 08-670 41 19, malin.l@mentoronline.se.

Förutom äran får vinnaren en upplevelsehelg i regi av Grythytte akademi, en valfri Master Class på Restaurangakademien, en vacker vinkaraff från Riedel och en exklusiv pepparkvarn från Zassenhaus. Båda finalisterna premierades med en kaffekvarn och en heldags kaffekurs hos Johan & Nyström samt viner från California Wines och Carnegie Jubileumsporter från Carlsberg.

Årets Servitör arrangeras av tidningen RS – Restauranger & Storkök i samarbete med Restaurang- och Hotellhögskolan Grythytte Akademi och Restaurangakademien. Huvudpartner för tävlingen är Carlsberg Sverige. Tävlingen har underrubriken ”Modernt medvetet värdskap med kunskap och kompetens”. Årets Servitör har som uttalad ambition att vara med och lyfta statusen för servitöryrket.

Finaljuryn för Årets Servitör 2011 består av: Bicke Naglo, Restaurang Naglo • Maria Edblad Rogell, KonsultMER • Annelie Öster, Hotell & Reseverket • Jens Dolk, journalist • Björn Persson, Kock & Vin • Agneta Green, Oaxen • Daniel Pramberg, Lux • Anna Martinsson, F12 • Jon Lacotte, Frantzén/Lindeberg • Daniella Illerbrand, Mathias Dahlgren • Linda Stensen, Esperanto • Michaela Boson, Pontus! • Peter Halldén, Thörnströms Kök • Maria Persson, Kock & Vin • Linda Råsberg, Fond • Johan Damgaard, Johan & Nyström kafferosteri och tehandel.

Mer om finalisterna:

Ludvig Jureskog, 25 år jobbar på Operakällaren. Tidigare arbetsplatser är Skansholmen och Fredsgatan 12.

Vad skall vi göra för att höja servitörernas status?

– Man ska vara stolt över sin profession och yrke. Extrajobb och brist på något annat och då blir det ett ”lågstatusyrke”, Vi är till för att skapa en trevlig stund och upplevelse.

Jimmy Palmeklev, 39 år jobbar på Prinsen i Stockholm, är ursprungligen från Sveg. Han har tidigare bland annat jobbat på Lejontornet, London Browns Hotel och UMU restaurants.

Vad tyckte du om det inledande teoriprovet?

– Jättebra med essäfrågorna. Det var verkliga situationer, inga svarta eller vita svar.

Hur ska vi göra för att höja vår yrkesrolls status?

– Göra det mer till ett yrke. Servitör är ett vagt begrepp och definition. Det behövs en utbildning eller certifikat.

Läs mer om tävlingen på www.aretsservitor.se

För mer information kontakta projektledaren Malin Looft Nyquist, 08-670 41 19, malin.l@mentoronline.se.

Chefredaktör Lena Ilkjaer: 070-7445194, lena.ilkjaer@mentoronline.se

Tidningen RS – Restauranger & Storkök är en del av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.