AD-Plast tog hem Plastovationer

- Det är naturligtvis jätteroligt att vinna Plastovationer, inte minst som det ligger ett så långt och omfattande utvecklingsarbete bakom den här produkten, konstaterade en glad Michael Jonsson, VD för AD-Plast, när han tog emot priset på mässan Material Fusion/Scanplast i Göteborg på onsdagen.

Den snäcka till möbelmontering som AD-Plast både har utvecklat och producerar, används främst av Ikea. All tillverkning sker i Anderstorp, vilket visat sig bli bättre, billigare och effektivare än tillverkning i t ex Kina.

Juryn för Plastovationer konstaterar att "vinnaren av Plastovationer 2008 är en liten detalj som på ett smart sätt fyller en stor funktion. Här har plast ersatt metall utan att konstruktionen gjorts större och ändå har funktionen förbättrats. Plast ger bättre styrka till lägre kostnad.

Juryn uppskattar särskilt att snäckan till möbelmontering, från utveckling till produktion är en helsvensk produkt, samt att den sannolikt får konsumenterna att bli mer positivt inställda till plast."

Juryn bestod i år av professor Anders Sjögren, Linköpings Tekniska Högskola, universitetslektor och industridesigner Karl-Axel Andersson, Lunds Tekniska Högskola, teknisk chef Ulf Bruder, DuPont, marknadschef Dan Hagström, KD Feddersen Norden samt chefredaktör Peter Schulz, Plastforum.

Två hederspriser delades också ut. Det ena gick till POC Sweden AB för multisporthjälmen Receptor +:

"Med god design och funktion visar hederspristagaren att säkerhet inte behöver vara tråkigt. Det här är en plastprodukt som går hem hos en hel generation ungdomar. Med hjälp av en genomtänkt materialkombination kan hjälmen Receptor + på ett unikt men säkert sätt fylla flera funktioner och därmed användas till en lång rad sporter", konstaterar juryn.

Det andra hederspriset tilldelades Jonas Hultqvist Design och Tretorn Sweden AB för ridstöveln Advance:

"Genom att använda plast har en annars ganska anonym produkt givits en wow-effekt. Ridstöveln Advance innebär en inbrytning för polymera material på ett mycket konservativt och traditionsbundet område. Det har gjorts med hjälp av fräck design och god funktion. Ett önskemål från juryn är dock att skinnet på stövelns insida ersätts med ett modernt polymert material", skriver juryn i sin motivering.

Den årligen återkommande tävlingen Plastovationer har instiftats av tidningen Plastforum och är en utmärkelse som utdelas till person eller företag som har använt plast, gummi eller kompositer på ett sådant sätt att andra material kunnat ersättas och ett föremål eller en produkt kunnat göras bättre och billigare.

Huvudkriterium för priset är att plast, gummi eller kompositer ersatt andra material på ett nytt och banbrytande sätt. Föremålet eller produkten kan vara antingen en komponent eller en komplett produkt.

Genom att ersätta ett annat material med föremålet eller produkten ska fördelar ha uppnåtts såsom enklare produktion, kostnadsminskning, användarvänlighet, ökad formfrihet, miljöförbättring etc.

I år arrangerades tävlingen i samarbete med DuPont och med Distrupol som partner.

Bildtext:

Michael Jonsson, VD för AD-Plast AB, glad vinnare av Plastovationer 2008. Här flankerad av Tony Torbiörnsson och Marc Ahlgren, POC Sweden AB samt Jonas Hultqvist, Tretorn Sweden AB.

Foto: Malin Folkesson