Är robotarna lösningen? Hör forskarna på Hjälpmedel & välfärdsteknologi 9-10 mars

– Det är dags att ta din medicin. Det är roboten Hobbit som påminner. Än är tekniken ny och förfining krävs, men i framtiden kan interaktiva robotar, som plockar upp tappade saker och som hämtar dina mediciner, vara verklighet i många äldres hem.

Susanne Frennert har varit involverad i två EU-projekt kring robotar och äldre människor och disputerar inom kort på ämnet där hon tittat på relationen mellan robotar och äldre. På Hjälpmedel & välfärdsteknologi i Lund 9-10 mars kommer Susanne Frennert att tala mer om relationen mellan äldre och robotar och berätta om framgångar och hinder tekniken som hon studerat har stött på.

Roboten Hobbit är en hjälprobot som ska kunna göra allt från att larma vid en fallolycka, hämta mediciner och plocka upp tappade saker från golvet. Den första prototypen testades i laboratoriemiljö och prototyp två testades i verklig miljö hemma hos sju äldre personer.

– Att testa teknik i labbmiljö kan ha flera fördelar men man missar kontexten, menar Susanne Frennert

– I hemmiljö flyttar vi på saker, ställer stolar i vägen, har tv och radio på i bakgrunden. En rad faktorer som påverkar hur bra en så komplex teknik som robotteknik faktiskt fungerar i verkligheten. I labbmiljö är alla variabler kända, i verkligheten händer det ständig oförutsedda saker.

Att ny teknik utvecklas är angeläget då vi lever allt längre, andelen äldre i befolkningen stadigt ökar och behovet att fler kan bo hemma längre blir än större. Men är robotarna lösningen på allt?

Kom och lyssna på Susanne Frennerts föredrag ”Praktiska utmaningar med robotar” kl 11.00 både den 9 och 10 mars.

Anmäl dig kostnadsfritt till vårens stora hjälpmedelsmöte Hjälpmedel & välfärdsteknologi HÄR.

Om Hjälpmedel & välfärdsteknologi

Hjälpmedel & välfärdsteknologi är mässan där framtid och innovation står i fokus. Årets stora hjälpmedelsmöte arrangeras av Swedish Medtech, Region Skåne, Kommunförbundet Skåne samt branschmagasinet MedTech Hjälpmedel.

Syftet med detta forum är att presentera produktnyheter, ta upp aktuella ämnen genom seminarier och därmed öka förutsättningarna för en kvalitativ och tillgänglig vård och omsorg. Här möts hjälpmedelsverksamheter, beslutsfattare, vårdpersonal, användare och alla som har ett intresse för hjälpmedel.

Plats: Sparbanken Skåne Arena

När: 9-10 mars. Öppet för besökare 9-16 båda dagarna.

Anmäl dig här!