Atlas Copco blev årets mest hållbara företag

Atlas Copco blev årets mest hållbara företag

Sex företag prisades med Industrins Hållbarhetspris på Tekniska mässan 20 oktober. Atlas Copco fick största priset, Årets Stora Hållbarhetspris, för att ha satsat både på sociala frågor och på miljö.

Atlas Copco blev årets mest hållbara företag, bland dem som nominerats till Industrins Hållbarhetspris. Företaget fick ta emot Årets Stora Hållbarhetspris, en plakett av återvunnet glas med guldglans, under en ceremoni på Tekniska Mässan i Stockholm 20 oktober.

Motiveringen är att företaget lyckats bra inom två viktiga framtidsområden, miljö och socialt ansvar. Vad gäller miljö bidrar företaget till minskande utsläpp genom att utveckla utrustning och processer som minskar energiförbrukningen i industrin. På det sociala området har företaget sett till att många människor fått tillgång till rent dricksvatten.

Förutom det stora priset, delades fem andra priser ut inom områden som anses särskilt viktiga för en hållbar framtid enligt juryer med experter från näringsliv och forskning och redaktionerna på de två tidningar som instiftat priset: Kemivärlden Biotech Kemisk Tidskrift och Process Nordic, från mediahuset Mentor Communications.

Atlas Copco fick även Årets Sociala Ansvarspris för sitt arbete med distribution till rent vatten till en miljon människor i utvecklingsländer, bland annat.

Hyheat fick Industrins Energipris för sin metod att omvandla tidigare värdelös spillvärme till nyttig fjärrvärme.

Climatewells soldrivna luftkonditionering gav utmärkelsen Årets Hållbara Produkt.

Mölnlycke Healthcare fick Innovations- och kreativitetspriset för utvecklingen av ett skonsamt och hudvänligt sårförband som minskar lidandet och antalet såromläggningar.

Erik Rensfelt utsågs till Årets Industrihjälte för sin mångåriga och breda gärning inom utvecklingen av förgasade biobränslen.

Tanken bakom priset är att de vinnande företagen, organisationerna, produkterna eller personerna bedöms ha framtiden för sig inom en industri som tar hänsyn till hållbarhet i ett brett perspektiv, vilket omfattar ekonomi, miljö och socialt ansvar. Utan alla tre delarna blir det svårt för ett företag att verka långsiktigt.

Plaketterna som delades ut har tillverkats med omtanke om miljön av glaskonstnären Jonas Torstensson.

Vinnarna utsågs av:

Marielle Korend-Larsson, MD Consulting

Wille Birksten, IF Metall

För mer information kontakta;

Boel Jönsson, chefredaktör Kemivärlden Biotech, boel.j@mentoronline.se, tfn 08-670 41 08

Peter Schulz, chefredaktör Process Nordic, peter.s@mentoronline.se, tfn 042-490 19 01

Heléne Jansdotter Lindholm, projektledare tfn 08-670 41 53, helene.l@mentoronline.se

www.industrinshallbarhetspris.se