Björn Lövdahl, Kristianstad, är en av Sveriges bästa bussförare 2013

Björn Lövdahl, Kristianstad, är en av Sveriges bästa bussförare 2013

Lördagen den 7 september tävlade 16 finalister i Bussförar-SM på Gillinge Trafikcenter norr om Stockholm.  De tre bästa från finaltävlingen är Samuel Carlsson, Habo, Björn Lövdahl, Kristianstad och Henrik Palmqvist, Nacka.  Tävlingsmomenten under den strålande sensommardagen var halkkörning, sparsam körning, manöverprov, katastrofövning och ett teoretiskt prov.

De tre bussförare som uppnådde bäst resultat är Samuel Carlsson, Habo, Björn Lövdahl, Kristianstad och Henrik Palmqvist, Nacka. De går vidare till årets prisceremoni som äger rum den 12 november under konferensen Bussförare i fokus. Under dagens final utförde finalisterna ytterligare ett teoriprov, körning på halkbana, manöverprov och sparsam körning. Dessutom fick de hantera en krissituation.

- Tävlingsmomenten har på ett bra sätt speglat de situationer som man kan ställas inför som bussförare och det är ett av skälen till att jag är en finalist, säger Björn Lövdahl, 25 år, Nettbuss Express Kristianstad och Linköping.

Bussförar-SM arrangeras av Bussarbetsgivarna inom Transportgruppen, BuA, och tidningarna TRAFIKFORUM och RESFORUM och syftet med tävlingen är att öka fokus samt höja statusen på bussföraryrket då rekryteringsbehovet är mycket stort och branschens krav ständigt ökar.

För mer information om Bussförar-SM besök gärna www.bussforar-sm.se eller kontakta någon av nedanstående.

Kontaktuppgifter

Göte Persson, 070-595 46 61 gote.persson@transportgruppen.se, BuA, Bussarbetsgivarna i TransportGruppen

Malin Looft Nyquist, Projektledare Trafikforum och Resforum, 0736-82 53 19, malin.looft-nyquist@mentoronline.se,

Regioner