Alla stockholmare fick bragdspriset för sina insatser under terrorattacken i Stockholm den 7 april.  Oppositionsråd Anna König Jerlmyr och finansborgarråd Karin Wanngård fick representera stockholmarna under ceremonin. Foto: Mikael Gustavsen.
Alla stockholmare fick bragdspriset för sina insatser under terrorattacken i Stockholm den 7 april. Oppositionsråd Anna König Jerlmyr och finansborgarråd Karin Wanngård fick representera stockholmarna under ceremonin. Foto: Mikael Gustavsen.

​Bragdpris till stockholmarna på Security Awards

Totalt delades 10 priser ut i olika kategorier och bland prisutdelarna finns tidigare Rikspolischefen Björn Eriksson, ordförande för Säkerhetsbranschen, riksdagsman och tidigare inrikesminister Anders Ygeman och kommendör Jonas Wikström.

Det mest uppmärksammade priset var Årets Bragd som gick till alla stockholmare för alla insatser under terrorattacken den 7 april.

Priset delades ut av kommendör Jonas Wikström och för stockholmarnas räkning togs priset emot av finansborgarrådet Karin Wanngård och oppositionsråd Anna König Jerlmyr.

Även priset Årets Säkerhetsnål reflekterade terrorattacken i april. Kajsa Larsson, Trygghetsoperatör på SL:s Trygghetscenter fick priset för att hon lyckades bibehålla fokus i en pressad situation och med omvärldens ögon på sig krävs något utöver det vanliga. Med ett professionellt agerande och för att ha sett sin egen del i det stora sammanhanget har vår vinnare haft en avgörande roll, och banat väg för den fortsatta samhällsdebatten.

Årets Säkerhetschef blev Karin Johannesen som ansvarade för all säkerhet kring Eurovision Song Contest. Viking Line vann priset för Årets kommersiella satsning för sitt omfattande trygghetsprogram för alla gäster.

Vinnarna i varje kategori listas nedan.

Bilder: Högupplösta vinnarbilder kan hämtas här: http://www.securityawards.se/

För mer information kontakta:
Maya Saksi, chefredaktör: Skydd & Säkerhet
maya.saksi@fri-kopenskap.se, 0704-94 84 50
Cecilia Öster, projektledare Security Awards
cecilia.oster@mentoronline.se, 073-6825376

Vinnarna och nomineringar i alla kategorier är:

Årets Bragd

Alla stockholmare

För alla gemensamma krafter och för varje individ som på sitt sätt bidrog till att akut hjälpa skadade och alla andra som drabbades direkt och indirekt av terrordådet på Drottninggatan den 7 april. Med kärlek, mod och generositet lät man inte rädslan ta över staden.

Årets Säkerhetsnål

Kajsa Larsson, Trygghetsoperatör SL:s Trygghetscenter

För att ha fångat en möjlighet och genom ihärdighet och ett stort engagemang bidragit och skapat förutsättningar för nytt ljus på sakfrågan.

Att bibehålla fokus i en pressad situation och med omvärldens ögon på sig krävs något utöver det vanliga. Med ett professionellt agerande och för att ha sett sin egen del i det stora sammanhanget har vår vinnare haft en avgörande roll, och banat väg för den fortsatta samhällsdebatten.

Årets Säkerhetschef

Karin Johannesen

Årets pristagare har enat en stor grupp människor mot samma mål, och skapat det gemensamma säkerhetstänkande som uppgiften krävt. Pristagaren har gjort säkerhetsfrågan till en naturlig punkt på agendan, oavsett organisationstillhörighet.

Årets branschprofil:

Ann-Charlotte Salomonsson, Fairdeal Group AB

Ett stort föredöme, en förebild och inspirationskälla. Med sin tydlighet, energi och sitt gedigna kunnande är hon inte bara en målinriktad och visionär ledare

Årets kommersiella satsning

Viking Line

Med sitt omfattande program har man arbetat hårt för att alla ska känna sig trygga. Framgången är en långsiktig trygghet, inte bara för gästerna ombord utan även för företaget.

Årets Kunskapslyft
Pernilla Oscarsson, Trafikverket

Det handlar om att utbilda och om kunskap som gör skillnad. Med en interaktiv utbildning har över 17 000 personer inom blåljusverksamhet fått tillgång till kunskap som innebär säkert arbete på spårområden och snart kommer de även att ha säkerställt arbetet på väg.

Årets Offentliga Satsning
Malmö Stad

Med en stadig grund i forskningen har man satsat hårt på devisen att alla ska med. I sitt program för unga bidrar man till en positiv utveckling, inte bara för individen utan för hela samhället.

Årets Säkerhetselev

Sonja Sun Johnsen

Med en drivkraft som tycks försätta berg och en stark önskan om att få bidra till samhällets utveckling stannar den här vinnaren aldrig upp i sitt livslånga lärande.

Årets Säkerhetsföretag

Verisure

Det här företaget har satsat på utveckling och innovation på ett sådant sätt att det ger kunden mervärde i vardagen på ett enkelt och behovsanpassat sätt.

Årets Tekniklösning

Grannkompaniet AB

Kommunikation och trygghet är nyckelord när den här vinnaren utvecklade sin lösning. Viktig information kan spridas snabbt och effektivt till relevanta m