Cardsharing - Nytt piratfenomen

Cardsharing - Nytt piratfenomen

De första fallen av cardsharing har upptäcks i Sverige. TV-piraterna tjänar miljoner på kanalbolagens bekostnad.

TV-operatörerna känner oro inför utvecklingen och tycker att lagstiftningen borde skärpas.

-Vi motsätter oss all illegal verksamhet. Det handlar både om rättigheter och bortfall av intäkter. Och det drabbar inte bara oss utan också programbolagen, säger Jenny Pedersén informationsansvarig på Canal Digital.

Hon tror att de flesta som ser på betalkanaler vill betala och göra rätt för sig. Samtidigt är det mycket diskussioner på nätet om hur man ska gå till väga för att "kortdela".

-Om det här sprider sig till den stora massan. Då blir det ett problem, säger Jenny Pedersén.

Johan Bobert, informationschef på Boxer, menar att cardsharing inte är något stort problem än.

-Men vi bevakar utvecklingen via olika kanaler, så att det inte blir stort.

Outi Leijon jurist och konsult för branschföreningen TV-folket menar att cardsharing är ett växande problem.

-Det är som fildelning via internet. Det börjar smått, sedan blir det stort.

Från tv-bolagens och operatörernas sida finns en stor besvikelse på den lagstiftning som finns inom området.

-Lagen är bristfällig. Det måste också bli förbjudet att använda sig av cardsharing. Något som det är i de flesta andra länder både i och utanför Europa, säger Outi Leijon.

Läs mer i Skydd & Säkerhet nr 2 eller ladda hem bifogad pdf!

Till www.skyddosakerhet.se