Carl Frosterud är Årets Servitör 2009!

Carl Frosterud är Årets Servitör 2009!

Carl Frosterud är Årets Servitör!

Sveriges bästa servitör finns på Operakällaren i Stockholm. Den 2 november tog Carl Frosterud hem titeln Årets Servitör i finalen som hölls på Grand Hôtel.

Sex semifinalister blev till tre finalister som genomförde en rad teoretiska och praktiska prov under tävlingsdagen. När juryn sagt sitt var det Carl Frosterud som stod överst på pallen. Tvåa blev Mikael Johansson från Vendel Ales Stenar och trea Caroline Björkman från Grythyttans Gästgivargård.

Högupplösta bilder från tävlingen fås av: david.k@mentoronline.se. Mer information finns på www.restauranggalan.se

Mer om finalisterna i Årets Servitör 2009:

1. Carl Frosterud

Arbetsplats: Operakällaren, Stockholm

Kort om Carl: 29 år och bor i Stockholm. Ursprungligen från Västervik. Arbetar som hovmästare och sommelier på Operakällaren. Tidigare arbetsplatser: bland annat Berns, Restaurang J, Storstad och Stora Hotellet i Linköping.

Därför brinner jag för matsalsarbete: "Helheten, att få ge gäster en helkväll från ankomst till avsked, en kväll de inte kommer att glömma. Det bästa med det är att man alltid får en direkt respons. Det är inte många andra branscher man kan jobba så nära andra människor."

2. Mikael Johansson

Arbetsplats: Vendel Ales Stenar, Kåseberga

Kort om Mikael: 26 år och uppvuxen i Dalby utanför Lund. Utbildad kock som hamnat i matsalen och kan nu inte tänka sig något annat. Tidigare arbetsplatser bland annat Grand Hotell i Lund, Behrn Hotell i Örebro och Carlssons Trädgård i Lund.

Därför brinner jag för matsalsarbete: "Det roligaste under skoltiden var när man fick tända eld på något vid flamberingsvagnen eller tranchera en gås till "gåsamiddan". Att känna stoltheten över att behärska hantverksdelen av serveringsyrket och den upplevelse det blir för gästen är det som jag tycker är bäst med matsalsarbetet. Och så klart att bevara ett hantverk med tradition."

3. Caroline Björkman

Arbetsplats: Grythyttans Gästgivaregård, Grythyttan

Kort om Caroline: 21 år, ursprungligen från Östhammar. Caroline har tidigare arbetat bland annat på Conventum kongresscenter i Örebro, Furuviks brygga och Axmar brygga.

Därför brinner jag för matsalsarbete: " Att vända en missnöjd gäst till att tycka att de fick mer än de förväntat sig är en underbar känsla. Anledningen till att jag älskar branschen är att jag varje dag på arbetet får veta något mer, jag älskar kollegorna och fortfarande vill jag gå till jobbet för att visa gästerna hur en underbar och snygg restaurangupplevelse går till."

Årets Servitör arrangeras av tidningen RS - Restauranger & Storkök i samarbete med Restauranghögskolan Grythytte Akademi och Restaurangakademien.

Bilder på vinnare och finalister mejlas vid behov, kontakta david.k@mentoronline.se

Juryn för Årets Servitör bestod av:

Jens Dolk, Svenska Dagbladet
Maria Edblad-Rogell, KonsultMer
Annelie Öster, Restauranghögskolan Grythytte Akademi
Ulrika Karlsson, Krakas Krog
Jessica Lindblad-Landell, Fredsgatan 12
Björn Persson, Kock & Vin
Krister Dahl, Kocklandslaget

Tidningen RS - Restauranger & Storkök är en del av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.