Citylogistik i fokus på Detaljhandelns Logistikdag

Logistik är en ständigt aktuell fråga inom detaljhandeln och ett hundratal personer har anmält sig till Detaljhandelns Logistikdag 2009. Årets konferens lyfter fram möjligheter och hinder avseende samordning av distribution till butiker i stadskärnor och köpcentra.

Konferensen går i år av stapeln den 26 november 2009 på Parken, Rosenlundsgatan 34-36, i Stockholm.

På konferensen medverkar bl a Lena Dyfverman, känd profil i Logistiksverige:
- Jag ska resonera om ekonomin i godsflödena, säger hon. Många fokuserar på miljön, och det finns med i mitt anförande, men framför allt ska jag fokusera på pengarna. - Vad händer om man lägger en terminal utanför citykärnan? Jag ska visa på hur man kan analysera de reella flödena och de verkliga transportkostnaderna.

Lena Dyfverman arbetar som ansvarig för affärsutveckling och storkundsprojekt hos Proxio AB.

Cooptåget är en viktig del av Coops nya logistik. På Detaljhandelns Logistikdag ska Fredrik Persson, vd för Coop Logistik AB, berätta om nya logistiklösningar - med färre transporter på väg, effektivare flöden, lägre kostnader och växande miljövinster. I detta ingår det nya klimatsmarta "Cooptåget" som en viktig komponent.

Detaljhandelns Logistikdag anordnas varje år av tidningarna Transport iDag & Logistik iDag. Konferensen är ett gyllene tillfälle för detaljhandelns transportinköpare och logistiker att få veta mer om de hetaste logistiklösningarna.

Läs mer om konferensen och ta del av hela programmet på www.transportnet.se .

För pressackreditering och mer information kontakta:

Carin Wikström, projektledare, Detaljhandelns logistikdag 2009, tel: 08-522 253 04, e-post carin.w@mentoronline.se .

Anders Karlsson, chefredaktör, Transport iDag & Logistik iDag, tel 08-670 41 29, e-post: anders.k@mentoronline.se .

Transport iDag & Logistik iDag täcker tillsammans in hela transport- och logistikbranschen. De fyra tidningarna ges ut av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen.

Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar och böcker från eget förlag, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se