​Dagens Handel får ny redaktionsledning

​Dagens Handel får ny redaktionsledning

Ny chefredaktör för Dagens Handel blir Ylva Åkesson. Hon kommer närmast från en befattning som reporter och redaktionssekreterare på tidningen.

– Vi gör Dagens Handel för kvalificerade läsare som uppskattar oberoende, obunden bevakning av detaljhandeln – såväl på papper som på nätet. Kompletterat med våra event, som exempelvis kunskapsfrukostar och trendföredrag, är Dagens Handel både en inspiratör och ett praktiskt verktyg i det dagliga arbetet för detaljhandelsproffsen, säger Ylva Åkesson.

Ylva Åkesson har en lång journalistisk erfarenhet av att bevaka detaljhandeln.

Hon har tidigare bland annat arbetat på tidningarna Habit och Sko&Mode.

Dagmar Forne går in i rollen som redaktionssekreterare och kvarstår också som reporter.

Teamet i övrigt består av Carolina Ramsten, mediechef, Annalena Ramsten, säljare, och Siw Kejonen, layout- och bildansvarig, liksom av eventansvarig Johanna Strid och hennes kollegor.

– Vi är ett stabilt gäng med en lång sammanlagd erfarenhet av handelsbranschen. Vi driver Dagens Handel med höga ambitioner, där våra läsare kommer att få se några stegvisa förändringar framöver, säger Ylva Åkesson.

Handeln står för nära 11 procent av det totala värdet av alla varor och tjänster som produceras i svensk ekonomi. Som en jämförelse står tillverkningsindustrin för 16 procent.

500 000 människor jobbar i handeln. Det motsvarar en åttondel av alla förvärvsarbetande i Sverige.

– Handeln är trendkänslig och en direkt spegel av samhället, där vi är inne i en tid av stora, snabba förändringar, säger Ylva Åkesson.

Det handlar om digitalisering, som i handelsvärlden tar sig uttryck som e-handel och nya betalmetoder, mobila köpmönster och individuellt anpassade lojalitetsprogram.

– Det handlar också om hur vi vill ha vårt framtida samhälle; stadsbild, integration, hållbarhet och resursanvändning, säger Ylva Åkesson och fortsätter:

– I en tid när tidsbristen i arbetslivet blir allt mer påtaglig gör vi Dagens Handel till ett enkelt sätt att hålla sig á jour. Vi är också en unik plattform för möten mellan företag som annars inte skulle få tillfälle att komma till tals med varandra.

Kontakt:

Ylva Åkesson, chefredaktör