​De kämpar om dagligvaruhandelns finaste priser

​De kämpar om dagligvaruhandelns finaste priser

Nu har finalisterna i de 19 kategorierna på årets Dagligvarugala utsetts. De 57 finalisterna, allt från små lokala butiker till de stora kedjornas stormarknader tävlar om åtråvärda priser som Årets Butik, Årets Ekobutik och Årets Kassalinje.

I en extra bilaga till veckans nummer av Fri Köpenskap presenteras alla nominerade finalister som tagits fram av 19 jurygrupper med namnkunniga personer med anknytning till dagligvaruhandeln.

De slutliga vinnarna i varje kategori kommer att koras på Dagligvarugalan, som i år hålls för sjunde året i rad på Waterfront Congress Center i Stockholm den 24 september.

Dagligvarugalan med sina priser är branschens stora galakväll där alla duktiga butiksmedarbetare runt om i landet står i fokus och får en välförtjänt plats i rampljuset.

Förutom det kanske mest prestigefyllda priset Årets Butik, tävlas det om priser som Årets Frukt- och Gröntavdelning, Årets Husdjursavdelning, Årets mejeriavdelning och för första gången Årets Ekobutik.

De butiker som har chans att bli Årets Butik är Ica Kvantum Kungsbacka, Ica Kvantum Landvetter och Coop Forum Bromma.

Andra pristagare som utses är Årets Leverantör, Årets Space Manager, Årets Matinspiration och Årets Produkt, där det i första hand inte är butikerna som står i fokus.

Bland produkterna som tävlar om årets utmärkelse hittar vi Old El Paso Stand'n'Stuff, Risenta Bönpasta och Ica Selection Måltidsdrycker.

Till priset för Årets Matinspiration har jurygruppen nominerat Paolo Roberto, Ica Kvantum Landvetter och Green Kitchen som finalister.

– Dagligvarugalan bidrar med så mycket till branschen! Folk är stolta för att de har blivit nominerade eller till och med vunnit! Branschen får ett erkännande för sina insatser och visar vilken entusiasm och drivkraft som finns där ute, säger Mi Andrén, mediechef på Fri Köpenskap och ordförande för flera av jurygrupperna.

Förutom de 19 priser som listas här nedan delas också Livsmedelshandlarnas Hederspris ut under galan.

De nominerade finalisterna är:

Årets Leverantör: Vitamin Well, Kung Markatta, Gastro Import

Årets avdelning för Kyld Färdigmat: Östenssons Väster Motala,  Sabis Fältöversten, Ica Grytan Västerås

Årets Frukt & Gröntavdelning: Ica Stop Täby, City Gross Borås, Ica Kvantum Landvetter

Årets Tidskriftsavdelning: Ica Supermarket Lycksele, Extra i Mjällby, Coop Konsum Åmål

Årets Brödavdelning: Coop Forum Varberg, Coop Extra Åkersberga, Ica Kvantum Ale Torg Nödinge

Årets Husdjursavdelning: Ica Maxi Linköping, Ica Maxi Löddeköpinge, Ica kvantum Skövde

Årets Space Manager: Mikael Kakkori. Stefan Hauptmann, Findus Butiksutveckling

Årets Kött & Charkuteriavdelning: Coop Konsum Håstenshallen Varberg, Ica Supermarket Täby Centrum, Ica Malmborgs Caroli City Malmö

Årets Matinspiration: Paolo Roberto, Ica Kvantum Landvetter, Green Kitchen

Årets Ostavdelning: Sabis Fältöversten, Ica Kvantum Liljeholmen, Ica kvantum Växjö

Årets Mejeriavdelning: NK Saluhall, City Gross Växjö, Coop Forum Kristianstad