De kan vinna stora handelspriset

De kan vinna stora handelspriset

Nu är samtliga finalister i de 12 kategorierna till handelns stora pris Retail Awards 2014 klara. Bland finalisterna finns allt från lokala butiker runt om i landet som inrednings- och modebutiken Hjärterum i Borås och ostbutiken Norins ost i Linköping  till stora kedjor som Jula, H&M och Lidl. Men här finns även duktiga personer som kan utnämnas till Årets butikssäljare eller Årets ledare.

Tolv jurygrupper med namnkunniga personer med anknytning till handeln har nu nominerat 36 finalister till Retail Awards 2014, den stora handelsgalan som arrangeras av Svensk Handel och tidningen Dagens Handel.

De slutliga vinnarna koras på Retail Awards stora gala som hålls på Cirkus i Stockholm den 12 maj.

– Det är väldigt hög kvalitet på de anmälningar som har kommit in och jurygrupperna har haft ett tufft jobb att bland alla de här bidragen utse de slutliga finalisterna, säger Thomas Karlsson, chefredaktör för Dagens Handel.

Jurygrupperna har bland annat gått efter kriterier som miljötänk, framgång, kundbemötande, nytänkande, personalpolicy, försäljningsdrivande och lönsamhet.

Lidl, Synoptik och Webhallen kan bli utsedda till Årets butikskedja. Babyshop.se, Lexingtoncompany.com och MQ.se är finalister för att bli Årets e-handel.

– En av de roligaste men svåraste uppgifterna som jurygrupperna har haft är att utse Årets butikssäljare. Det är viktigt att lyfta fram alla duktiga medarbetare ute i handeln, säger Thomas Karlsson.

Shahriar Akbari på Shirtfactory, NK i Stockholm, Ann-Marie Haglöf på Designtorget Kulturhuset i Stockholm och Klas Leirnes på Alewalds i Stockholm är finalister i den kategorin. Årets ledare var en ny kategori förra året. I år är Annelie Sjöstedt, vd Electra, Anders Strålman, vd Axfood och Johan Åberg, vd för KappAhl finalister till Årets ledare.

Tre företag i helt olika branscher är nominerade i kategorin Årets komet. De tre snabbväxande finalisterna är Gymgrossisten, Lager 157 och Storytel.

En ny kategori för året är Årets logistikinnovation. Finalister är tre butikskedjor, Jula, Media Markt och Mio.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel och Dagens Handel för att uppmuntra till nytänkande och kvalitet inom handeln och för att öka fokus på handelsföretagen och deras leverantörer samt lyfta fram handeln som en framtidsbransch.

Finalisterna i Retail Awards 2014 är:

Årets butik: Almedalsmagasinet, Göteborg, Hjärterum Borås och Norins ost, Linköping.

Årets butikskedja: Lidl, Synoptik och Webhallen.

Årets butikskoncept: Apoteket Kronan, Centralstationen i Stockholm, John Henric och Kicks.

Årets butikssäljare: Shahriar "Sherry" Akbari på Shirtfactory, NK i Stockholm, Ann-Marie Haglöf på Designtorget Kulturhuset i Stockholm och Klas Leirnes på Alewalds i Stockholm.

Årets e-handel: Babyshop.se, Lexingtoncompany.com och MQ.se.

Årets hållbara butik: H&M, Indiska och Nudie.

Årets komet: Gymgrossisten.se, Lager 157 och Storytel.

Årets kundklubb: Granngården, Polarn o Pyret, Willys+.

Årets kundservice: ByEngberg, G-star och Kicks.

Årets säkerhetslyft/säkerhetsperson: HSG, Loss preventionarbetet hos Reitan convenience och Mattias Eksberg, Ikea.

Årets logistikinnovation: Jula, Media Markt och Mio.

Årets ledare: Annelie Sjöstedt, Electra, Anders Strålman, Axfood och Johan Åberg, KappAhl.

Mer information om finalisterna, motiveringarna, jurygrupperna och galan finns på www.retailawards.se

För ytterligare information kontakta:

Johanna Strid, projektledare Retail Awards: johanna.strid@mentoronline.se, 08-670 41 76

Thomas Karlsson, chefredaktör Dagens Handel: thomas.karlsson@dagenshandel.se, 08-670 41 92

Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel: erik.boman@svenskhandel.se, 010-471 86 50