Fordonsindustrins toppchefer diskuterar framtidsfrågor i Almedalen 1juli

Nu är det klart att Bo Andersson, CEO i AvtoVAZ, Erik Ljungberg, Senior Vice President i Scania-koncernen och Niklas Gustavsson, Senior Vice President i Volvo-koncernen medverkar vid Transport & Logistik iDags och TRAFIKFORUMs seminarium i Almedalen om framtiden för fordonsindustrin i Sverige.

Bo Andersson var tidigare CEO i den ryska lastbils- och busstillverkaren GAZ Group, men gick för några månader sedan över till att bli vd för den ryska fordonstillverkaren AvtoVAZ. Bo Andersson har tidigare i sin karriär varit toppchef inom General Motors med placering i Detroit, samt direktör i biltillverkaren Saab.
Sedan tidigare är Klas Wåhlberg, vd i Bombardier Transportation Sweden och Mathias Fischer, CEO i Toyota Material Handling Europe, klara som talare vid seminariet, som äger rum i Almedalen den 1 juli.

Sverige tillhör de länder i världen där fordonsindustrin har störst betydelse för ekonomin. I en internationell jämförelse är Sverige unikt, att med mindre än tio miljoner invånare ha ledande fordonstillverkare när det gäller bilar, lastbilar, bussar, entreprenadmaskiner, tåg och truckar/materialhanteringsutrustning med både tillverkning och utveckling i landet.

- Den globala konkurrensen är stenhård inom dessa sektorer, säger Anders Karlsson, chefredaktör för RESFORUM, TRAFIKFORUM och Transport & Logistik iDag. Oavsett om bolagen är svenskägda eller utlandsägda så sker regelbundet förändringar när det gäller produktion, forskning utveckling och marknadsförutsättningar. Den senaste tiden har varsel om uppsägningar duggat allt för tätt som med all önskvärd tydlighet visar att det finns behov av att på allvar diskutera framtiden för svensk fordonsindustri, säger Anders Karlsson. Varslen om uppsägningar påverkar verksamheterna dels i Sverige, dels i andra länder.

Seminariet Framtiden för svensk fordonsindustri belyser vilka förutsättningar som krävs för att Sverige ska fortsätta vara i framkant inom denna betydelsefulla sektor.
- Frågan om framtiden för svensk fordonsindustri är angelägen för mig och för de medier jag representerar, säger Anders Karlsson. Jag och mina medarbetare arbetar nu för fullt med att få ”rätt” politiker på plats vid paneldebatten under seminariet. Med tanke på de tunga företrädare för fordonsindustrin i Sverige som medverkar som talare finns goda förutsättningar för en konstruktiv dialog och debatt mellan näringslivet och politiken.

Läs mer på www.almedalen-debatt.se

Kontaktpersoner:

Anders Karlsson, Chefredaktör RESFORUM och TRAFIKFORUM, Transport & Logistik Idag
anders.karlsson@mentoronline.se, 08-670 41 29

Sandra Camilleri, Affärsområdeschef Mentor Communication