Hård kamp i finalen i Bussförar-SM 2009

Hård kamp i finalen i Bussförar-SM 2009

Lördagen den 5 september samlades 20 bussförare till finalen i Bussförar-SM 2009 på Trafikcenter i Kumla. Deltagarna fick manövrera mellan uppställda koner, ratta bussen på halt underlag, öva livräddning och testa sina teorikunskaper - allt färdigheter som krävs av en bussförare i Sverige idag.

Bussförar-SM arrangeras i denna form för andra året i rad. Första delen som bestått av ett teoriprov följdes på själva finaldagen av både praktiska och teoretiska prov för de 20 finalisterna hos Trafikcenter i Kumla. Alla körövningar genomfördes i inlånade bussar från det lokalt verksamma företaget Björks Buss AB.

─ Ny EU-lagstiftning ställer högre krav på yrkesförare såsom bussförare. På Trafikcenter i Kumla har vi en komplett anläggning för alla typer av transportutbildningar. Därför var det roligt att få stå som värd även för den andra upplagan av Bussförar-SM, säger Per Englund, utbildningsledare på Trafikcenter i Kumla.

Vem som slutligen tar hem förstapriset och blir "Årets bussförare" avslöjas först i samband med Svenska Bussbranschens, BRs, årsstämma den 1 - 2 oktober. Redan torsdagen den 10 september publiceras dock de tre bussförare som får stå på prispallen.

─ Att få se alla duktiga förare klara de svåra moment tävlingen innehåller är ett tydligt bevis på att vi måste få till stånd en gymnasieutbildning för bussförare så att vi kan behålla och utveckla svenska bussförares kompetensnivå. För att det ska bli verklighet ser vi fram emot regeringens proposition i höst gällande en sänkt körkortsålder från 21 till 18 år. Då kan alla de skolor som vill starta gymnasieutbildningar för bussförare få göra det, säger BRs förbundsdirektör Anna Grönlund.

Tävlingen arrangeras gemensamt av Svenska Bussbranschens Riksförbund och tidningarna RESFORUM och TRAFIKFORUM. Mer information om tävlingen finns på www.bussforar-sm.se.

För mer information kring Bussförar-SM, vänligen kontakta:

Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 08-442 72 75, 073-648 72 02 eller

Carin Wikström, projektledare RESFORUM och TRAFIKFORUM, 08-522 253 04, 070-664 35 79.

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se

RESFORUM och TRAFIKFORUM är Nordens ledande facktidningar för persontrafik och bussturism. Tidningarna ges ut av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar och böcker från eget förlag, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se.