Här är årets vinnare - Habit Modegalan 2013

Här är årets vinnare - Habit Modegalan 2013

2013-11-05

Grattis!

Ni 13 modeaktörer som regerar den svenska modebranschen.

Sveriges främsta inom modebranschen prisades under tisdagskvällen under Habit Modegalan på Cirkus i Stockholm. Det blev en storslagen tillställning, med prisregn i 13 kategorier. Publiken lotsades genom kvällen av sångerskan och komikern Maria Möller.

Dagmar kammade hem titeln Årets Designer med motiveringen ”modet förädlas för varje säsong och blir till en hållbar helhet där lika delar design, hantverk och materialval bidrar”.
Butiken Garderob i Sunne korades till Årets Dambutik, detta shoppingparadis som med fingertoppskänsla för inköp skapat ett vinnande butikskoncept. Årets Herrbutiksdito lockar kundkretsen med service utöver det vanliga, vinnaren i kategorin Årets Herrbutik är Jupiter Sturegallerian i Stockholm.

Habits Hederspris tilldelades Nudie Jeans med Maria Erixon Levin, Palle Stenberg och Joakim Levin i spetsen för att de ”med en sjyst produkt och produktion hela vägen inspirerar modebranschen till att nå nya nivåer inom hållbarhet. Passionen till denim genomsyrar varumärket som adderat ekologiskt tänkande i alla led.”

Till Sveriges bästa skobutik utnämndes Scorett. Här pekar juryn på ”bredd och spets, ett moderiktigt utbud i kombination med höga krav på funktion.”

Årets E-handel/Multiplattform är signerad H&M. Med några få enkla klick fångar H&M kunden att ta del av en snabb och effektiv köpkarusell.

Stenströms Skjortfabrik vann Årets Modeexportpris och Didriksons kan numera titulera sig Årets Leverantör. Årets Inredningskoncept vanns av Hunkydory, Lidingöbutiken Liten på Ön utnämndes till Årets Barnbutik och herrbutiken Ted Bernhardtz i Göteborg vann kategorin Årets Multibrandbutik. Lindex är årets Modekedja.

Det prestigefulla priset Årets Butikssäljare togs emot av Lena Bergström från skobutiken Luciano Padovan i Stockholm.

Habit Modgalan arrangeras av modebranschtidningen Habit Sko&Mode som har bevakat branschen sedan 1961. Tidningen vill genom galan uppmärksamma, premiera och stimulera branschen med alla dess aktörer, liten som stor.

Läs om alla vinnarna på www.habit.se

För mer information kontakta:

Johanna Strid, projektledare Habit Modegalan på 08-670 41 76 eller johanna.strid@mentoronline.seKatarina Angelin, chefredaktör Habit Sko&Mode på 08-670 41 61 eller katarina.angelin@mentoronline.se

Läs mer om Habit Modegalan på www.habitmodegalan.se och om galakvällen på www.habit.se