Här är juryn för Swedish Recycling Award 2014

Här är juryn för Swedish Recycling Award 2014

Under våren har svenska verksamheter, kommuner och enskilda personer kunnat skicka in bidrag till Swedish Recycling Award. En oberoende jury bestående av representanter från tidningen Recycling & Miljöteknik, miljö-experter och branschfolk, ska nu utse tre finalister i varje kategori.

Ett rekordstort antal bidrag hann komma juryn tillhanda innan man stängde nomineringsperioden den 15 september. Nu är det dags att utse tre finalister i varje kategori. Vilka det blir avslöjas för offentligheten på Elmia Avfall och återvinning den 30 september. Vinnarna presenteras på Återvinningsgalan den 27 november på Nalen i Stockholm.

Juryn består av representanter från tidningen Recycling & Miljöteknik, miljö-experter och branschfolk.

Årets expertjury:

Jan Peter "JP" Bergkvist

Rådgivare, föreläsare och författare som har arbetat med hållbarhetsfrågor på ledningsnivå i servicebranschen sedan tidigt 90-tal. Startade SleepWell AB 2009 med affärsidén att hjälpa företag i servicebranschen att bli del av lösningen istället för att bidra till problemen i en icke hållbar värld. Författare till ”Sustainability in Practice”.

Jan-Olov Sundqvist

Jan- Olov Sundqvist, "JOS" kallad, IVL Svenska Miljöinstitutet, har jobbat med forskning, utveckling och konsulting inom avfalls- och återvinningsområdet i 41 år (sedan 1973).

Jon Nilsson-Djerf

Jon Nilsson-Djerf arbetar till vardags på branschorganisationen Avfall Sverige, där han ansvarar för frågor rörande materialåtervinning och insamling.

Viveke Ihd

Viveke Ihd, mer känd som Vick, arbetar på branschorganisationen Återvinningsindustrierna, ÅI. Inom ÅI är hon ansvarig för miljö- och utvecklingsfrågor. Hon har tidigare arbetat med avfallsfrågor på Naturvårdsverket.

Martin Dyberg

Martin Dyberg arbetar som chefredaktör och ansvarig utgivare på tidskriften Recycling & Miljöteknik sedan januari 2001. Han är en av initiativtagarna till Swedish Recycling Award och Återvinningsgalan.

Bakgrund:

"Swedish Recycling Award" instiftades 2007 för att premiera lysande innovationer, investeringar, personliga insatser eller produktförbättringar, som gjort avtryck i såväl företagets eller kommunens ekonomi som miljö.

Med Återvinningsgalan vill tidningen Recycling och Miljöteknik varje år uppmärksamma de företag och organisationer, personer eller kommuner som ligger i framkant för omhändertagande, behandling och insamling av avfall.

Tävlingen är inne på sitt åttonde år och arrangeras i år i samarbete med Återvinningsindustrierna och Avfall Sverige.

Juryn utser vinnare i följande kategorier:

• Årets Förebyggare, ny för 2014
  • Årets Entreprenör
  • Årets Miljöinitiativ
  • Årets Återvinningsanläggning
  • Årets Avfallsbehandlare
  • Årets Återvinningskommun
  • Årets Specialpris (Vandringspris)

Mentor är ett mediehus som genom sina olika varumärken erbjuder tidningar, webbinformation, seminarier, utbildningar och evenemang inom en lång rad områden. Vi bevakar de flesta stora branscher inom industri-, handels- och servicesektorn och ger våra kunder fördjupad kunskap och inspiration inom deras specifika intresseområden och erbjuder nya mötesplatser.
Mentor riktar sig till beslutsfattare på företag, myndigheter och organisationer som söker fördjupad information inom sina områden.