Handelns bästa prisades på Retail Awards 2014!

Handelns bästa prisades på Retail Awards 2014!

2014-05-12

Lager 157 kammade hem priset som Årets komet på handelsgalan Retail Awards. Till Årets butikskedja utsågs Webhallen och Kicks, som var nominerade i två kategorier, prisades för Årets butikskoncept.

Priser i totalt tolv kategorier delades ut på Retail Awards den 12 maj.

Anders Stålman, vd och koncernchef för Axfood, tog emot kvällens första pris. Han utsågs till Årets ledare och i juryns motivering lyfts bland annat fram att det går att framgångsrikt kombinera frågor som miljöansvar, aktiv personalplanering och mångfaldsfrågor med en god ekonomisk utveckling.

I kategorin Årets kundklubb tog Willys plus hem priset för sitt helt digitala lojalitetsprogram. Årets e-handel blev Babyshop.se och den anrika butiken Nordins ost i Linköping utsågs till Årets butik, bland att för att man kombinerar tradition med nytänkande.

Shahriar "Sherry" Akbari, som jobbar på The Shirt factory på NK Stockholm, hyllades när han tog emot priset som Årets butikssäljare. Bland annat för han på ett briljant sätt visar hur man bibehållen hög servicegrad servar flera kunder samtidigt, enligt juryn. Modekedjan G-star fick priset för Årets kundservice och till Årets hållbara förtag hade juryn utsett Nudie jeans.

En ny kategori för året är Årets logistikinnovation, ett pris som kammades hem av varuhuskedjan Jula. Mattias Eksberg, säkerhetschef för Ikea-koncernen, fick priset som Årets säkerhetsperson.

Retail Awards arrangeras av Svensk Handel i samarbete med tidningen Dagens Handel. Tolv priser delas ut, där varje kategori har en egen jurygrupp på fem namnkunniga personer som först utser tre finalister och slutligen en vinnare.

Drygt 550 festdeltagare hade samlats på Cirkus i Stockholm för att hylla vinnarna. Kvällens konferencier och underhållare var Maria Möller.

Vinnare Retail Awards 2014:

Årets komet: Lager 157

Årets butikskedja: Webhallen

Årets butikskoncept: Kicks

Årets säkerhetsperson: Mattias Eksberg, Ikea

Årets butikssäljare: Shahriar "Sherry" Akbari, The Shirt factory, NK Stockholm

Årets e-handel: Babyshop.se

Årets hållbara butik: Nudie jeans

Årets logistikinnovation: Jula

Årets kundklubb: Willys plus

Årets kundservice: G-star

Årets butik: Nordins ost, Linköping

Årets ledare: Anders Strålman, vd Axfood

Mer om finalisterna, jurygrupperna, vinnarna och juryns motivering finns att läsa på www.retailawards.se, där också bilder kommer att läggas upp under tisdagen.

För ytterligare information kontakta:

Johanna Strid, projektledare Retail Awards: johanna.strid@mentoronline.se, 08-670 41 76

Thomas Karlsson, chefredaktör Dagens Handel: thomas.karlsson@dagenshandel.se, 08-670 41 92

Erik Boman, pressekreterare Svensk Handel: erik.boman@svenskhandel.se, 010-471 856 50