Hyheat vinnare av Årets Energipris 2010

Hyheat vinnare av Årets Energipris 2010

Det svenska företaget Hyheat erhöll Industrins Energipris när vinnarna av Industrins hållbarhetspris presenterades på Tekniska Mässan på onsdagen.

Hyheat har utvecklat en hygroskopisk kondensor som kan öka värmeutbytet med uppemot 20 procent i ett kraftvärmeverk utan att elproduktionen påverkas.

Kondensorn kan användas i relativt små anläggningar, t ex för att öka värmeproduktionen i en gasmotor. Det kan innebära ökad lönsamhet för bland annat mindre, biogasdrivna kraftvärmeverk.

Systemet gör det även möjligt att effektivt ta vara på värmen i varma, fuktiga luftströmmar, med en daggpunkt på 40 till 60 grader Celsius. Sådana finns bland annat i skogsindustrins torkar och vid andra torkprocesser.

Med Hyheats kondensor får man ett ökat uttag av spillvärme, både som processvärme i industrin och som fjärrvärme. Det innebär bättre resurshushållning och kan verksamt bidra till att skapa ett uthålligt energisystem. Systemet bedöms ha en betydande potential.

Juryn för Industrins Energipris bestod av Sten-Åke Barr, ÅF, Maria Sandqvist, Teknikföretagen, Anna-Karin Hjalmarsson Miljökraft och Rainer Saxén Process Nordic.

För mer information kontakta:

Rainer Saxén, Process Nordic, rainer.s@mentoronline.se, tfn 08-670 41 09.

Heléne Jansdotter Lindholm, projektledare tfn 08-670 41 53, helene.l@mentoronline.se

Om priset

Industrins Hållbarhetspris med fem delkategorier delas ut av Kemivärlden Biotech/Kemisk Tidskrift och Process Nordic. Priset delades ut för andra året i rad. En kvalificerad jury med ledamöter som alla har stor kunskap och erfarenhet av ämnet står för en viktig arbetsinsats.

Mer info finns också på www.industrinshallbarhetspris.se