Idag koras Årets Servitör

Idag koras Årets Servitör

Idag slåss sex semifinalister om vem som blir Årets Servitör 2012 på Cirkus i Stockholm. En jury har utsett de sex servitörerna. Det är fyra stockholmare, en göteborgare och en örebroare med en jämn könsfördelning som slåss om titeln.

Finalisterna är:

Janni Berndt, 29 år, Brasserie Le Rouge, Stockholm
Michaela Sarfati, 23 år, F12, Stockholm
Michelle Monks, 30 år, Restaurang Ågatan 3 i Örebro
Oskar Ahlvin, frilans, Stockholm
Oskar Lundberg, Restaurang Trattorian, Stockholm
Victor Dahlberg, 28 år, Ölrepubliken, Göteborg

Årets Servitör arrangeras av tidningen RS – Restauranger & Storkök i samarbete med Restaurang- och hotellhögskolan, Campus Grythyttan, Örebro och Restaurangakademien. Huvudpartner för tävlingen är Carlsberg Sverige.

–  Att en så viktig yrkesgrupp som servitörerna ska ha ett eget mästerskap precis som kockar, sommelierer eller bartenders ser jag som en självklarhet och det är jättekul att vi har fått fram sex så kvalificerade semifinalister, säger Lena Ilkjaer, chefredaktör för tidningen RS.

Årets Servitör har underrubriken ”Modernt medvetet värdskap med kunskap och kompetens”. Tävlingen har som uttalad ambition att vara med och lyfta statusen för servitöryrket.

Fjolårets vinnare Ludvig Jureskog, Operakällaren berättar vad vinsten av Årets Servitör 2011 har betytt för honom.

- Vinsten Årets Servitör.11 har gett enormt positiv respons; jag har blivit uppmärksammad i media, av kollegor och av andra i branschen. För mig är det viktigt att vi höjer statusen för vårt yrke, och ett sätt är att ställa upp i tävlingen.

Semifinalen startar klockan 10
Klockan 15.00 presenteras de två finalisterna
Klockan 16.30 startar finalen och beräknas vara klar kl 17.30
Vinnaren koras på Restauranggalan. Prisutdelningen startar med kategorin Årets Servitör cirka klockan 19.25

Cirkus, Djurgårdsslätten 43-45, Stockholm

Semifinalisterna och finalisterna bedöms av en namnkunnig jury. Juryn för Årets Servitör 2012 består av: Bicke Naglo, Restaurang Naglo • Maria Edblad Rogell, konsultMER • Annelie Öster, Hotell & Reseverket, Restaurang- och hotellhögskolan, Campus Grythyttan, Örebro universitet representant • Jens Dolk, journalist • Björn Persson, Kock & Vin • Agneta Green, Oaxen • Cecilia Wiik Lundström, Lux • Niklas Löfgren, Franzén/Lindeberg • Daniella Illerbrand, Mathias Dahlgren • Linda Stensen, Esperanto • Michaela Boson, Pontus! • Peter Halldén, Thörnströms Kök • Maria Persson, Kock & Vin • Linda Råsberg, Fond • Johan Damgaard, Johan & Nyström • Marie Ringström, Restaurangakademien • Martin Bergqvist, Sveriges Bartenders Gille • Karina Tholin, Sommelierföreningen • Andres Basile Leon, Liquid Management • Ludvig Jureskog, vinnare Årets Servitör.11.

Läs mer om tävlingen på www.aretsservitor.se

För mer information kontakta projektledaren Malin Looft Nyquist, 08-670 41 19, malin.l@mentoronline.se.

Tidningen RS – Restauranger & Storkök är en del av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag.