Kollektivtrafikdagen den 5 maj om avreglering och framtida betallösningar

Kollektivtrafikdagen den 5 maj om avreglering och framtida betallösningar

Fokus på framtida betallösningar och den nya kollektivtrafiklag som träder i kraft vid årsskiftet öppnar upp för heta diskussioner på Kollektivtrafikdagen. Antalet anmälningar till konferensen är rekordstort.

Hur långt har arbetet med betallösningar inom kollektivtrafiken kommit? Hur förberedd är marknaden för avregleringen?

Det är några av frågeställningarna som behandlas under Kollektivtrafikdagen den 5 maj 2011 då ledande politiker och företrädare från såväl kommersiella företag som organisationer och myndigheter inom kollektivtrafiken samlas.

Förmiddagen ägnas åt betallösningar och bland talarna finns bland andra Mike Cowen, Vice President, Product Manager på MasterCard Global Transit Solution i London, John Verity, Chief Advisor to ITSO Limited, Gunnar Johansson, Transport Industry Leader, IBM Nordic samt Sören Belin och Björn Boldt-Christmas som är utredare av framtida betallösningar inom svensk kollektivtrafik.

Under eftermiddagen riktas fokus på avregleringen och de förändringar branschen kommer att genomgå fr om den 1 januari 2012 då den nya kollektivtrafiklagen träder i kraft. Bland talarna finns bland andra Madeleine Raukas, vVD på SL, Lars Bull, VD för Värmlandstrafik AB och Nicklas Lindersson, VD för Y-Buss.

Under rubriken ”Hur säkerställs genomförandet av den nya kollektivtrafiklagen och fördubblingen?” debatterar Trafikutskottets ordförande Anders Ygeman (S) och riksdagsledamot Lotta Finstorp (M) samt Charlotte Wäreborn Schultz, vd för Svensk Kollektivtrafik, Frida Karlge, Trafikkontoret i Göteborg, Lars Backström, vd för  Västtrafik och Tomas Wallin, vd för Veolia Transport Sverige.

Moderator är John Chrispinsson.

Konferensen äger rum på Parken, Rosenlundsgatan 34-36 den 5 maj kl 08.45-16.15 (Registrering från kl 08.15.). Arrangörer är RESFORUM och TRAFIKFORUM. Se även www.rt-forum.com

För anmälan/mer information vänligen kontakta

Carin Wikström, projektledare event, tel 08-522 253 04. Se även www.rt-forum.com

RESFORUM och TRAFIKFORUM är Nordens ledande facktidningar för persontrafik och bussturism. Tidningarna ges ut av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala Internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se