Mode för 78 miljarder – Modemarknad 2011

Mode för 78 miljarder – Modemarknad 2011

Kläder fick svenskarna att glänta på plånboken under förra året. Konsumtionen av kläder gick upp med ett par procent, medan försäljningen av skor och accessoarer backade.

Modebranschtidningen Habit Sko & Modes kartläggning av konsumtion och detaljhandel, börs och export ger en unik överblick av modeåret 2011.

Den totala modekommersen i Sverige landade på nära 78 miljarder kronor 2011. Det är drygt en miljard mer än under 2010.

– Men jämförelsesiffran är svag och trots en uppgång 2011 låg konsumtionen på en lägre nivå än två år tidigare. Vinnaren 2011 stavas distanshandeln, där fler handlade för mer, säger Katarina Angelin, chefredaktör på Habit Sko & Mode.

Framgångsrik modeexport

Värdet av den totala svenska varuexporten för kläder, skor och väskor var under fjolåret knappt 15 miljarder kronor, att jämföra med drygt 13 miljarder kronor 2010. Mest av allt exporterade vi till de nordiska grannarna, men mest anmärkningsvärt under fjolåret var den snabba exportökningen mot den brittiska marknaden; värdet nästan fördubblades för kläder och blev nära tre gånger så hög för skor. Även klädimporten ökade 2011, med en tillväxt på knappt 9 procent jämfört med 2010. Kina var fortfarande importlandet nummer ett för Sverige.

Fler konkurser

Ekonomisk osäkerhet i Europa kastade en slagskugga över marknaden och konkurserna i modehandeln ökade med 9 procent jämfört med 2010. Trots det steg antalet anställda i modebutikerna till cirka fem personer per butik.

Svag börsutveckling

Vad börsen beträffar har aktiepriset fortsatt att falla. 2010 och 2011 beskrivs som två svåra år, kantade av höga produktionskostnader och felbedömning av marknaden.

Läs mer i nästa nummer av Habit Sko & Mode som utkommer den 14 juni. Mer om modebranschens lönsamhet och utveckling kan du läsa om i nummer 9 som ges ut den 13 september. Här finns analyser, diagram och topplistor över de största modeföretagen och dess tillväxt.

För ytterligare information, kontakta Katarina Angelin, chefredaktör Habit Sko & Mode: katarina.a@mentoronline.se 08-670 41 61.

Habit är en facktidning för den skandinaviska modebranschen och startades 1961. Vi skriver om mode och affärer och utkommer med tio utgåvor per år. Habit är ett gammalt svenskt ord för klädedräkt eller stass.