Nytt pris lyfter fram industrins hållbarhet

Hur klarar industrin den nya tidens krav på hållbar produktion? Många företag gör långsiktiga och seriösa satsningar, långt från kvartalsekonomin. Målet är hållbar lönsamhet. Tidningarna Process Nordic, Kemivärlden Biotech och Plastforum vill nu uppmärksamma detta arbete genom att dela ut Industrins hållbarhetspris i samband med Tekniska Mässan den 14 oktober 2009.

Stockholm har blivit utsedd till Miljöhuvudstad 2010 och det betyder mycket för bilden av Sverige som föregångsland och för turismen.

Bilden av Sveriges miljökompetens ur ett industriellt perspektiv har hittills inte varit lika framträdande, men snart kommer den att bli mer känd och det redan under 2009!

"Hållbarhet är en hävstång till ökad konkurrenskraft som har visat sig vara framgångsrik för många industriföretag" säger Marie Granmar, med bred erfarenhet av processindustrin och deras sätt att arbeta med sina varumärken. Marie Granmar är chefredaktör för tidningen Process Nordic och en av initiativtagarna till den nyinstiftade utmärkelsen Industrins Hållbarhetspris.

"Den kemiska industrin och plastindustrin har tyvärr ofta en negativ klang hos allmänheten. De förknippas mest med risker och negativ miljöpåverkan. Vi vill aktivt medverka till att denna uppfattning modifieras" säger Peter Schulz.

"Vi vill att fler goda exempel når ut till allmänheten. Idag är de i bästa fall kända inom branschen. Många svenska och nordiska industriföretag satsar på modern teknik och tar stort ansvar för att hitta nya, hållbara produktionsmetoder" säger Boel Jönsson.

Båda menar att möjligheterna att attrahera kompetenser och kapital och vinna framgång på exportmarknaden hänger starkt samman med kännedomen om hur framsynt industrin arbetar med hållbarhetsfrågorna. Det handlar till exempel om energieffektivisering, ny miljöteknik, innovationer, forskning, modernt ledarskap och socialt ansvarstagande.

Boel Jönsson är tillsammans Peter Schulz, chefredaktörer för Kemivärlden Biotech respektive tidningen PlastForum, de två andra initiativtagarna till Industrins Hållbarhetspris som delas ut den 14 oktober 2009 för första gången.

Priset har 12 kategorier för att uppmärksamma alla de olika delarna i processen för hållbar utveckling.

Möjligheten att nominera står öppen fram till den 31 maj då juryn tar över arbetet med att vaska fram vinnare i de olika kategorierna.

Mer info på www.industrinshallbarhetspris.se

För information och frågor kontakta:

Marie Granmar, chefredaktör Process Nordic, tfn 08-670 4134

Boel Jönsson, chefredaktör Kemivärlden Biotech, tfn 08-670 4108

Peter Schulz, chefredaktör PlastForum, tfn 042 - 490 1901

Heléne Lindholm, projektledare, tfn 08-670 4153

--------------------------------------------------------

Process Nordic är en branschöverskridande tidning som ger läsaren möjlighet att följa utvecklingen inom hela processindustrin. Process Nordic bevakar det som händer inom stål/metall, plast/kemi, läkemedel, livsmedel, massa/papper, gruv/mineral och energi/miljö. Process Nordic skriver om de senaste tekniktrenderna, de avgörande politiska besluten och de intressanta människorna.

Kemivärlden Biotech med Kemisk Tidskrift är Skandinaviens största tidning på området kemi, kemiteknik och bioteknik. Tidningen är både en branschtidning och en facktidning. Som branschtidning fokuserar vi på industrin, Vår definition av kemiindustrin är att den finns överallt där kemisk verksamhet bedrivs. Kemivärlden täcker ett mycket brett område!
Som facktidning fokuserar vi på forskning och utveckling samt på utbildningsfrågor.
Tidningen är medlemstidning för
Svenska Kemistsamfundet och Svenska Kemiingenjörers Riksförening (SKR)

Plastforum vänder sig till plast-, gummi och kompositindustrin - och dess kunder, konstruktörer och produktutvecklare. Vi samlar in och förmedlar kvalificerad kunskap om material, metoder, maskiner och marknader till alla som verkar inom och har anknytning till branschen. En viktig hörnsten i det redaktionella arbetet är att snabbt och brett förmedla intresset för plaster, gummi och kompositer till dem som bestämmer hur framtidens produkter ska tillverkas. En viktig uppgift är att visa på nya lönsamma alternativ till gammal teknik och invanda materialval.

Tidningarna ges ut av Mentor Communications.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar och böcker från eget förslag, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se.