På Kollektivtrafikdagen samlas persontrafikens tungviktare

Den 15 april samlas Sveriges ledande aktörer inom kollektivtrafik för att diskutera framtidens resande. Då arrangeras Kollektivtrafikdagen 2009. Bakom konferensdagen står TRAFIKFORUM och RESFORUM, branschens ledande tidningar på området.

Våren 2008 startade kollektivtrafikens olika organisationer en partnersamverkan med målsättningen att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel på sikt och att fördubbla resandet till år 2020. Arbetet med att nå denna målsättning pågår med full intensitet.

På kollektivtrafikdagen 2009 har man samlat branschens ledare samt företrädare från riksdag och myndigheter för att bl a tala om hur fördubblingsarbetet ska genomföras i praktiken.

Talarlistan har tunga namn inom persontrafiken, bl a Charlotte Wäreborn Schultz, Svensk Kollektivtrafik, Anders Knape SKL, Anna Grönlund, Bussbranschen, Lennart Hamnered, Svenska Taxiförbundet, Jan Brandborn och Ulf Adelsohn, SJ.

Dagen avslutas med en paneldebatt med Ibrahim Baylan (s), Karin Svensson Smith (mp), Jan-Evert Rådhström (m) och Lina Larsson (fp) från riksdagens trafikutskott. Moderator är Margit Silberstein.

─ I Fördubblingsarbetet fokuserar vi nu på att ta fram en branschgemensam affärsmodell som skapar de rätta drivkrafterna för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel. Det handlar bland annat om att effektivisera och utveckla rollerna mellan beställare och utförare och se över samspelet mellan samhällsköpt och kommersiell trafik. Det är unikt att branschen arbetar över gränserna på det här sättet, säger Charlotte Wäreborn Schultz, vd för Svensk Kollektivtrafik.

─ Vi ser konferensen som ett utmärkt tillfälle att samla kollektivtrafikens nyckelpersoner och intresset är enormt uttalar sig Anders Karlsson, chefredaktör på TRAFIKFORUM och RESFORUM och en av initiativtagarna till konferensen.

TRAFIKFORUM och RESFORUM bevakar hela trafiksektorn. De tryckta tidningarna, nyhetssajten www.rt-forum.com med dagliga nyheter och de digitala nyhetsbreven varje vecka når beslutsfattare inom hela näringslivet samt riksdag och myndigheter. Dessutom arrangerar tidningarna regelbundet konferenser och andra event på området. År 2009 arrangeras bland annat Årets Bussturiststad 2009 samt Bussförar-SM i samarbete med Bussbranschens Riksorganisation.

Mer information om och möjlighet att anmäla sig till konferensen finns på www.rt-forum.com.

För särskild pressinbjudan och ytterligare information kontakta projektledare Carin Wikström på e-post carin.w@mentoronline.se, telefon 08-522253 04 eller chefredaktör Anders Karlsson på e-post anders.k@mentoronline.se, telefon 070-580 27 49.

TRAFIKFORUM är Nordens ledande facktidning för persontrafik: busstrafik, spårtrafik och annan kollektivtrafik som skolskjutsar, sjukresor, färdtjänst osv. Tidningen ges ut månadsvis tillsammans med RESFORUM, som är Nordens ledande branschtidning om bussresor och bussturism. Tidningarna ges ut av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar och böcker från eget förlag, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se.