Pär Fransson från Eksjö är Sveriges bästa bussförare 2014

Pär Fransson från Eksjö är Sveriges bästa bussförare 2014

Stockholm, den 6 september 2014

Pär Fransson, JoRo Buss, Eksjö, är Sveriges bästa bussförare 2014

Lördagen den 6 september tävlade 16 finalister i Bussförar-SM på Gillinge Trafikcenter norr om Stockholm, och vinnaren är Pär Fransson från Eksjö. Tävlingsmomenten under den strålande sensommardagen var halkkörning, sparsam körning, manöverprov, katastrofövning.

-  Det har varit roligt. Hoppades på att jag skulle hamna i toppen. Med tanke på att det har varit många bra förare så är det extra kul att klå dem. Säger vinnaren Pär i en kommentar.

Bussförar-SM arrangeras av Sveriges Bussföretag  inom Transportgruppen, och tidningarna TRAFIKFORUM och RESFORUM. Syftet med tävlingen är att öka fokus samt höja statusen på bussföraryrket då rekryteringsbehovet är mycket stort och branschens krav ständigt ökar.

-  Dagen har varit fantastisk!  Med förare från hela landet, stor gemenskap och glädje, erfarenhetsbyte och kontakter för livet. Intresset för bussföraryrket från besökarna var överväldigande. Det är otroligt roligt att se hur många som är intresserade av yrket. Kön ringlade sig lång för de som ville provköra bussarna.

Andraplatsen togs av Ronny Edwardsson, Omnibusslinjen Habo-Hjo boendes i Norrahammar. Tredjeplatsen togs av Kim Samnerud från Bandhagen, Stockholm.

Vinnaren kommer att presenteras ytterligare och intervjuas under mässan Persontrafik, 28-30 oktober på Stockholmsmässan.

För mer information om Bussförar-SM besök gärna www.bussforar-sm.se eller kontakta någon av nedanstående.

Kontaktuppgifter

Maria Sjölin 0730-44 71 55 maria.sjolin@transportgruppen.se, Sveriges Bussföretag i TransportGruppen

Malin Looft Nyquist, Projektledare Trafikforum och Resforum, 0736-82 53 19, malin.looft-nyquist@mentoronline.se,

Regioner