Plastovationer sätter fokus på skandinavisk plastbearbetande industri

Plastovationer sätter fokus på skandinavisk plastbearbetande industri

Genom sin tävling ”Plastovationer” vill tidningen Plastforum uppmärksamma plasten som material. Under våren har företag från branschen, designers, reklambyråer samt varumärkesägare kunnat skicka in bidrag till juryn. Den 15 september sätter juryn igång med att välja de mest innovativa bidragen. Vinnarna presenteras på Elmia Subcontractor den 11 november.

Plastovationer vill genom sin årliga premiering av branschernas främsta innovationer, uppmärksamma svensk och skandinavisk plastbearbetande industri som en av den absolut främsta. Tävlingen arrangeras av tidningen Plastforum i samarbete med Elmia Subcontractor, och belönar alla delar av plast-, gummi-, och kompositindustrin.

En oberoende jury bestående av representanter från tidningen Plastforum och branschen, utser en vinnare i varje kategori. I år tävlar företag om ära och pris i följande kategorier:

Plastovationer: Ett pris som går till det företag som tagit fram en utmärkande och högkvalitativ produkt där plast framgångsrikt ersätter ett eller flera andra material.

Plastovationer Miljö: Priset tilldelas en produkt som framgångsrikt använder återvunnen plast, eller plast baserad på antingen förnyelsebar råvara och/eller plast som är till sin helhet eller delvis biologiskt nedbrytbar.

Plastovationer Komposit: Priset går till det företag som tydligt utmärker sig för en unik och funktionell kompositprodukt / kompositdetalj.

Plastovationer Energieffektivisering: Priset går till ett polymerbearbetande företag som lanserat ett tydligt och påtagligt initiativ för att sänka och effektivisera sin egen energianvändning.

Plastovationer Design/Produktutveckling: Priset går till en enskild konstruktör/produktutvecklare eller till det team som på ett enastående sätt utvecklat eller vidareutvecklat en funktionell och intressant produkt eller detalj.

Tävlingen är fortfarande öppen för inskickade bidrag. Efter den 15/9 är det sedan dags för juryn att begrunda alla inkomna bidrag för att få fram vinnare i fem kategorier.

Prisutdelningen och offentliggörande av vinnarna sker på Elmia Subcontractor i Jönköping den 11 november kl. 14.00.

För mer information besök www.plastovationer.se

Mentor är ett mediehus som genom sina olika varumärken erbjuder tidningar, webbinformation, seminarier, utbildningar och evenemang inom en lång rad områden. Vi bevakar de flesta stora branscher inom industri-, handels- och servicesektorn och ger våra kunder fördjupad kunskap och inspiration inom deras specifika intresseområden och erbjuder nya mötesplatser.
Mentor riktar sig till beslutsfattare på företag, myndigheter och organisationer som söker fördjupad information inom sina områden.