Rekordmånga anmälningar till Bussförar-SM 2013!

Bussförar-SM 2013
Rekordmånga anmälningar

Nästan 50 procent fler anmälde sig till Bussförar-SM 2013 jämfört med 2012. I år anmälde sig 506 till tävlingen och 16 av dessa har kvalificerat sig till final. Bussförar-SM genomförs för att uppmärksamma bussförarna och visa hur viktig deras kompetens är.

Syftet med Bussförar-SM är att öka fokus samt höja statusen på bussföraryrket då rekryteringsbehovet är mycket stort och branschens krav ständigt ökar.

Bussförar-SM genomförs i flera steg. Steg ett är ett webbaserat teoriprov och utifrån deltagarnas resultat utses 16 finalister. Nästa etapp är finalen den 7 september på Gillinge, i Vallentuna norr om Stockholm där de 16 finalisterna gör teoriprov och omfattande praktiska prov. De tre bussförare som uppnår bäst resultat går vidare till prisceremonin den 12 november där Sveriges Bästa Bussförare koras.

– Roligt att rekordmånga förare har deltagit i kvalificeringstävlingen.Bussförar-SM bidrar till att skapa intresse och öka kunskap kring den viktiga roll som bussföraren har för komfort, miljö, säkerhet och service i kollektivtrafiken, säger Caj Luoma chef för arbetsmarknad på TransportGruppen.

I år var det fler än någonsin som ville vara med och tävla i Bussförar-SM. Nedan följer de sexton finalisterna utan inbördes ordning.

Aron Sundberg, Göteborg, Leja-touring
Björn Karlsson, Uppsala, Nobina
Björn Lövdahl, Kristianstad, Nettbuss Express
Christina Hertzman, Linköping, Veolia Transport
Fredrik Jarnhag, Helsingborg, Alternativ Trafik
Henrik Palmqvist, Nacka, Keolis
Håkan Brun, Göteborg, Veolia Transport
Johnny Bogman, Norrtälje, Nobina
Josefin Kihlberg, Njurunda, Keolis
Kent Wengfelt, Ljustorp, Keolis
Mattias Nilsson, Docksta, Byberg & Nordin Busstrafik
Nicklas Nilsson, Örebro, Nobina Sverige
Sabina Strömmare, Kil, Swebus
Samuel Carlsson, Habo, Omnibuslinjen Habo-Hjo
Tage Berntsson, Ytterby, Nettbuss
Tomas Persson, Norrköping, Veolia

Bussförar-SM arrangeras av Bussarbetsgivarna, ett förbund inom TransportGruppen.  Tävlingen arrangeras i samarbete med branschtidningarna TRAFIKFORUM och RESFORUM.  Tävlingen görs i samarbete med Trygg-Hansa som är huvudpartner och övriga partners är

Guldpartners: BR, Bussbranschens Riksförbund, Keolis, Arriva
Silverpartners: Nobina, Veolia Transport
Bronspartners: Bergkvarabuss, Buss i Väst AB, Kommunal, KFS, Nettbuss

Kontaktuppgifter
BuA, Bussarbetsgivarna i TransportGruppen, Göte Persson, gote.persson@bussbranschen.se, 070-595 46 61.

Tidningarna TRAFIKFORUM & RESFORUM,  Projektledare Malin Looft Nyquist, malin.looft-nyquist@mentoronline.se, 08-670 41 19