Säkerhetsförebilder tog priset!

Säkerhetsförebilder tog priset!

Under förmiddagen, den 15 oktober, delades Security Awards 2014 ut vid en ceremoni på branschmässan SKYDD i Stockholm. Vinnarna blev:

Årets Säkerhetsarbete i Kommun
Laholm
Juryns motivering: Genom att vända problem till lösning och därmed nå framgång genom förebyggande och gemensamma insatser - med både akuta åtgärder och ett långsiktigt, strategiskt samarbete - kan en otrygg kommun bli en trygg kommun med färre brott, lägre skadekostnader och ökad trygghet för såväl invånare som anställda.

Årets Säkerhetskonsult
Pia Karlsson
Juryns motivering: Årets Säkerhetskonsult 2014 är omvittnat uppskattad hos kunderna och superlativerna är många; bland annat innovativ, kreativ, kunnig och inspirerande. Förutom lång branscherfarenhet finns dessutom både tålmodighet och långsiktighet i arbetet. Det stora drivet och engagemanget utöver det vanliga – förutom förmågan att alltid försöka tänka utanför ramarna – entusiasmerar omgivningen och förenklar vardagen för många i utsatta branscher.

Årets Säkraste Utbildningsplats
Uppsala Universitet
Juryns motivering: En utbildningsplats som kännetecknas av en allt starkare förmåga att hantera risker och som har fortsatt att utveckla sitt säkerhetsarbete på alla nivåer. Genom ett strategiskt helhetsgrepp och målinriktad medvetenhet har en mycket god balans mellan tillgänglighet och säkerhet skapats.

Årets Risk Managementarbete
Nasdaq OMX
Juryns motivering: Vinnaren av Årets Risk Managementarbete är en föregångare med fullt fokus på förebyggande arbete och ett faktiskt skolboksexempel på systematiskt riskhanteringsarbete. Hela organisationen lägger energi på riskarbetet för att undvika och hantera incidenter och därmed öka lönsamheten. De flesta aktörer inom både offentlig och privat verksamhet kan dra lärdom av detta sanna föredöme.

Årets IT-säkerhetslösning
Informationssäkerhet.se
Juryns motivering: God tillgänglighet, bra användarvänlighet och ett modernt gränssnitt skapar ett smart och populärt verktyg, som både är dynamiskt och högt uppskattat och som framför allt utgör ett ovärderligt stöd i vardagen.

Årets Säkerhetsföretag
Ekelöw/Secana
Juryns motivering: Ett stabilt och välskött företag som präglas av ordning och reda, vilja, integritet och ödmjukhet i en angelägen men konkurrensutsatt bransch. Målmedvetenheten och lyhördheten, i kombination med nyfikenheten och synen på att bygga förtroende, skapar leverans av lösningar och tjänster som fungerar både enskilt och i helhet.

Årets Säkerhetsarbete i Landsting
Södra Älvsborgs sjukhus
Juryns motivering: Vinnaren av utmärkelsen Årets säkerhetsarbete i landsting har under flera år föredömligt utvecklat ett helhetsgrepp inom säkerhetsområdet på ett systematiskt och engagerat sätt, vilket resulterat i ett tryggare sjukhus både för patienter och anställda. Man har även visat och tagit ett ansvar för helhetssynen inom regionen och därmed visat ett föredöme inom svensk sjukvårds ansvar för patienters säkerhet och trygghet.

Årets Säkerhetselev
Petra Loftén, Xenters YH-utbildning Samordnare brottsprevention och säkerhet
Juryns motivering: Med stort engagemang och intresse för studiekamraternas situation och en förmåga att känna av stämningen, i kombination med egen hög studiekapacitet är Årets säkerhetselev med sin öppna och engagerade framtoning ett sant föredöme för andra som vill verka i framtidens säkerhetsbransch.

Årets Bevakningsföretag
Räddningscentralen i Stockholms län
Juryns motivering: Vinnaren i Årets bevakningsföretag har tagit taktpinnen i en traditionell bransch och ligger nu i framkant när det gäller att utveckla bevakning - från det traditionella till framtidens utmaningar. Här finns snabba fötter och stor lyhördhet i agerandet, vilket bidrar till en effektiv, modern och bra bevakning men ger också bevis för att det gagnar alla i samhället när alla goda krafter samverkar och samsas på en och samma arena.

Årets Säkerhetslösning
Återinrymning, skalskyddslösning för sjukvård
Juryns motivering: Genom att använda befintlig teknik i ett nytt sammanhang erbjuder vinnaren en lösning på ett välkänt och svårhanterat problem. Med såväl teknik som användare i fokus är årets vinnare ett föredöme när det gäller att skapa en kostnadseffektiv och trygg lösning som även fungerar i den dagliga driften.

Årets Säkerhetsperson
Per Geijer, säkerhetschef Svensk Handel
Juryns motivering: Med tydligt fokus, trovärdighet och ett engagemang utöver det vanliga skapar Årets Säkerhetsperson inspiration i många led och bidrar dessutom till ökad kunskap i aktuella och relevanta frågor som berör många av oss. Den ödmjuka framtoningen och naturliga fallenheten att föra ut sina budskap stärker det professionella hantverket och formar en förebild i säkerhetsbranschen.

Årets Säkerhetsbragd
Lars-Göran Uddholm, Räddningstjänsten
Juryns motivering: Att ingripa med pondus och snabbt visa prov på både rådighet och ledarskap i en svår situation kräver både stor inre trygghet och en ödmjukhet inför livet. Genom att sätta andra främst i en extraordinär händelse räddades inte bara liv, utan också egendom.

Årets Säkerhetsrookie
Märk-DNA-projektet
Juryns motivering: Framgång bygger på innovation, mod och samverkan. Framgång bygger också på strategi och synlighet. Årets säkerhetsrookie har kombinerat allt detta utifrån det identifierade behovet och väl avvägda åtgärder. Viljan att nå ett gemensamt mål trots olika bakgrund och olika förutsättningar och ambitionen att bidra med något nytt, har på kort tid resulterat i framgångar som på sikt kan komma många andra till del.

Årets Säkerhetsnål
Johnny Lindh, Västerortspolisen
Juryns motivering: Det kan ta på krafterna att alltid tänka och arbeta brottsförebyggande i stora sammanhang och även om det finns en glädje och belöning när man ser resultat av – och i – samverkan, skulle det vara lätt att svikta eller tvivla i tankesätt eller kreativitet. Så är dock inte fallet när det gäller vinnaren av Årets Säkerhetsnål 2014. Här finns en uthållighet, en långsiktighet och ett engagemang mycket utöver det vanliga – till gagn för väldigt många i samhället.

Security Awards är säkerhetsbranschens största tävling och premierar bland annat personer och företag i säkerhetsbranschen som har utmärkt sig med nyskapande, konstruktiva och framgångsrika lösningar eller metoder. Målsättningen är att lyfta fram goda exempel och förebilder för att bidra till ett säkrare och tryggare samhälle och näringsliv. Utmärkelserna delas ut av Skydd & Säkerhet, som är säkerhetsbranschens ledande facktidning.

Mer information: www.securityawards.se eller www.skyddosakerhet.se

För kontakt med vinnarna:
chefredaktör Lotta Eriksson, 0736-825358, lotta.eriksson@mentoronline.se
projektledare Hans Grindal, 0735-42 90 40, hans.grindal@mentoronline.se

Security Awards delas ut i samarbete med Offsäk, BRM Europe, Bravida Fire & Security, Stanley Security, Nexus, GPP Perimeter Protection, Evva Salto, Great Security, AXIS Communications, PAAM Systems, Stiftelsen Tryggare Sverige, Svensk Krisledning, Securitas och Stockholmsmässan.

Skydd & Säkerhet är en del av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.