​Security Awards: De kammade hem säkerhetsbranschens mest prestigefulla pris 2015

För sjätte året i rad utsågs på torsdagskvällen säkerhetsbranschens vinnare vid den stora branschgalan Security Awards på Café Opera i Stockholm. Anrika RCO Security plockade hem den tunga utmärkelsen Årets Säkerhetsföretag och Ann-Sofie Ljungfelt, säkerhetskonsult som i år toppar med uppdraget inför öppningen av jättegallerian Mall of Scandinavia, hyllades som Årets Säkerhetsperson.

Först ut att ta emot det prestigefulla priset var Sarah Backman, Försvarshögskolan, som utsågs till Årets Säkerhetselev för ett målmedvetet arbete och en ambition att lyfta den akademiska nivån i säkerhetsbranschen.

I kategorin Årets Bevakningsföretag knep Cubsec statyetten, för sitt vågade grepp att lägga fokus på mjukare värden genom att bland annat rekrytera trygghetsvärdar. Karlstad Kommun prisades i kategorin Årets Säkerhetsarbete i Kommun för sitt framgångsrika trygghetscenter.

Efter 15 år som polis sadlade Andreas Ring om och startade det egna bolaget Trygghet Innovation Sverige och började bland annat utbilda i hur man på ett tidigt stadium kan upptäcka och förebygga radikalisering. För sitt passionerade arbete i nya sammanhang tilldelades han priset Årets Rookie.

Branschprofilen Karin Johannesen, nytillträdd evenemangssäkerhetschef Stockholms Stad, tilldelades Skydd & Säkerhets hederspris Årets Säkerhetsnål för sitt aldrig sinande engagemang och driv – inte minst i frågor som rör ungdomar.

Kompetenta och engagerade jurymedlemmar i 14 kategorier har granskat inkomna bidrag och skannat av Säkerhetssverige i jakten på branschens vassaste aktörer och framtidens stjärnor. De starkaste aktörerna står nu som vinnare och hyllades på Security Awards-galan.

Det var rekordstort tryck på platserna på årets upplaga av Security Awards och cirka 270 festdeltagare släpptes in på Café Opera för att hylla vinnarna. Extra guldkant på kvällen satte musikartisten Niclas Gullberg som underhöll publiken från scenen under prisutdelning.

Security Awards arrangeras av säkerhetsbranschens ledande tidning Skydd & Säkerhet. Utmärkelsen delas ut i 14 kategorier, i vilka en namnkunnig jurygrupp i vardera kategori utsett tre finalister samt i slutänden en vinnare.

Vinnarna i Security Awards 2015 är:

Årets säkerhetsarbete i kommun: Karlstad Kommun

Årets säkerhetskonsult: Tommy Sköld, Svensk Säkerhetshantering

Årets säkraste utbildningsplats: Lunds universitet

Årets risk managementarbete: Haninge kommun

Årets IT-säkerhetslösning: Cybercoms Upphandlingskollen

Årets säkerhetsföretag: RCO Security

Årets säkerhetsarbete i landsting: Landstinget i Blekinge

Årets säkerhetselev: Sarah Backman, Försvarshögskolan

Årets bevakningsföretag: Cubsec

Årets säkerhetslösning: Granaten, X-Fire

Årets säkerhetsperson: Ann-Sofie Ljungfelt

Årets säkerhetsbragd: Fredrik Karlsson och Robert Hägg

Årets säkerhetsrookie: Andreas Ring

Årets säkerhetsnål: Karin Johannesen

Mer information om samtliga finalister med motiveringar, jurygrupperna och galan finns på www.securityawards.se. Håll utkik efter bilder från årets stora säkerhetsfest här på fredag!

För ytterligare information kontakta:

Johanna Strid, projektledare Retail Awards: johanna.strid@mentoronline.se, 08-670 41 76
Hanna Stenvall, chefredaktör Skydd & Säkerhet: hanna.stenvall@mentoronline.se, 08-670 41 70
Odd Barvefjord, mediechef Skydd & Säkerhet: odd.barvefjord@mentoronline.se, 08-670 41 75