Security Awards: Vinnarna till säkerhetsbranschens mest prestigefulla pris 2016

Security Awards: Vinnarna till säkerhetsbranschens mest prestigefulla pris 2016

För sjunde året i rad utsågs på tisdagen säkerhetsbranschens främsta i Security Awards 2016. Under rekordstora SKYDD16 på Stockholmsmässan fick 14 värdiga vinnare ta emot priset, påhejade av en stor och engagerad publik.

Först upp på scenen var det glada gänget från Örebro, som är modellkommun för arbetet mot våldsbejakande extremism, som fick ta emot det prestigefulla priset för Årets Säkerhetsarbete i kommun. Närke lyste starkt, när Region Örebro dessutom plockade hem utmärkelsen för Årets Säkerhetsarbete i landsting, för sitt systematiska säkerhetsarbete som spridits hela vägen ut i organisationen.

Familjeföretaget Stendahls el, mest kända för varumärket STEP, plockade i år hem den tunga utmärkelsen Årets Säkerhetsföretag för hög innovationsgrad, god tillväxt och en fantastiskt engagemang. En annan innovatör och entreprenör, Johan Hagelin, grundare av företaget 365id som tagit fram produkten Verified by 365id, prisades som Årets Säkerhetsrookie, efter att på allvar börjat göra avtryck i kampen mot bedrägerier under året.

En ny men stark branschinspiratör är också Annie Myhr från Mittuniversitet, som är Årets Säkerhetselev och har imponerat såväl i klassrummet som under sin praktik på svenska ambassaden i Litauen.

Den prestigefulla utmärkelsen Årets Säkerhetsperson tilldelades Lena Sahlin, säkerhetschef för Svenska Hockeyligan, för att hon genom målmedvetet arbete bidragit till att huliganproblematiken i stort sett försvunnit från svenska hockeyläktare. En förebild och inspiratör som imponerar.

Lunds universitet knep för andra året i rad priset för Årets säkraste utbildningsplats, och it-säkerhetsföretaget Modio prisades för Årets IT-säkerhetslösning.

Modeordet samverkan fick en symbol när Samverkan Stockholmsregionen framhölls som ett gott exempel och vann kategorin Årets Risk Managementarbete.

Skydd & Säkerhets hederspris Årets Säkerhetsnål gick i år till Almega Säkerhetsföretagens branschexpert Björn Ericsson, som genom åratal av hårt och envist opinionsbildande arbete drivit bevakningsbranschens viktigaste frågor framåt – mot högre status för branschen och bättre samverkan med exempelvis offentliga aktörer.

Utmärkelsen Årets Bevakningsföretag gick till Securitas Direct för en framgångsrik bevakning i realtid som stöttar väktare och polis med information.

Kompetenta och engagerade jurymedlemmar i 14 kategorier har granskat inkomna bidrag och skannat av Säkerhetssverige i jakten på branschens vassaste aktörer och framtidens stjärnor. De starkaste aktörerna står nu som vinnare och hyllades på Security Awards på SKYDD.

Trycket på åskådarplatserna på årets upplaga av Security Awards var stort.

Security Awards arrangeras av säkerhetsbranschens ledande tidning Skydd & Säkerhet. Utmärkelsen delas ut i 14 kategorier, i vilka en namnkunnig jurygrupp i vardera kategori utsett tre finalister samt i slutänden en vinnare.

Vinnarna i Security Awards 2016 är:

Årets säkerhetsarbete i kommun: Örebro

Årets säkerhetskonsult: Susan Bergman, Combitech

Årets säkraste utbildningsplats: Lunds universitet

Årets risk managementarbete: Samverkan Stockholmsregionen

Årets IT-säkerhetslösning: Modio

Årets säkerhetsföretag: STEP Stendahls el

Årets säkerhetsarbete i landsting: Region Örebro

Årets säkerhetselev: Annie Myhr, Mittuniversitet

Årets bevakningsföretag: Securitas Direct

Årets säkerhetslösning: Brandsläckarvagnen, Progressive Safety

Årets säkerhetsperson: Lena Sahlin, Svenska Hockeyligan

Årets säkerhetsbragd: Leo, Johan och Mattias, Citygruppen Avarn Security

Årets säkerhetsrookie: Johan Hagelin, 365id

Årets säkerhetsnål: Björn Ericsson, Almega Säkerhetsföretagen

Mer information om samtliga finalister med motiveringar, jurygrupperna och minglet finns på

www.securityawards.se. Håll utkik efter bilder från årets stora säkerhetsevent här!

För ytterligare information kontakta:

Cecilia Öster, projektledare Security Awards: cecilia.oster@mentoronline.se, 08-670 41 76
Hanna Stenvall, chefredaktör Skydd & Säkerhet: hanna.stenvall@mentoronline.se, 08-670 41 70

Odd Barvefjord, mediechef Skydd & Säkerhet: odd.barvefjord@mentoronline.se, 08-670 41 75

Security Awards arrangeras av tidningen Skydd & Säkerhet, som är säkerhetsbranschens ledande facktidning. Skydd & Säkerhet är en del av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.