Stora Säkerhetsdagen i två säkra spår

Stora Säkerhetsdagen i två säkra spår

På torsdag, den 30 maj, samlas säkerhetschefer och IT-säkerhetschefer samt andra intresserade från säkerhetsbranschen, försvaret och rättsväsendet på en kompetens- och nätverksdag på Rival i Stockholm. Interna och externa hot står på agendan och det är Hasse Brontén som är moderator och Tina Thörner som är avslutande inspirationstalare.
Stora Säkerhetsdagen är en eftermiddagskonferens, som arrangeras av säkerhetsbranschens ledande tidning Skydd & Säkerhet i samarbete med PAS Card och Nexus. I år har konferensen två spår:

Interna hot och bakgrundskontroller:

Personerna du inte vill ha in i företaget:
Hur identifierar vi psykopaterna?
Henrik Belfrage är professor i kriminologi vid Mittuniversitetet och forskningschef vid Rättspsykiatriska regionkliniken i Vadstena samt professor vid psykologiska institutionen, Universitetet i Bergen. Han har utfört flera hundra riskbedömningar inom kriminalvården och inom den rättspsykiatriska vården.

Vem sitter i din ledning?
Hotet mot företagen och den lokala demokratin
Amir Rostami, polis vid länskriminalpolisen i Stockholm tillika sociolog och doktorand vid Stockholms universitet, berättar hur kriminella nätverk agerar i maffialiknande strukturer och infiltrerar kommun- och företagsledningar. Han har bland annat varit med och tagit fram en metod, Panther - the Stockholm Gang Model, som ska ge bättre bekämpning av gängrelaterad brottslighet.

"När fula fiskar simmar in i den egna viken"
- så undviker du att utsättas för intern brottslighet
Nästan 80 procent av de brott som ett företag eller en organisation utsätts för genomförs av egna medarbetare, konsulter, inhyrda eller underleverantörer. Hur skyddar man sig mot detta? Och vad gör man om brottet ett faktum? Det ska Henrik Carlbark, 2Secure Screening, och Theo Martins, Hallvarsson & Halvarsson, belysa genom att berätta om några praktiska fall.

IT-säkerhet och BYOD

IT-säkerhetsvärlden i förändring
Jörgen Lindqvist från Computer Sweden ger en nulägesrapport och trendspaning kring IT-säkerhet och förklarar varför det är mer fokus på IT-säkerhet än någonsin. Han beskriver dessutom CIO:ns förändrade roll och reflekterar över skrämselpropaganda vs långsiktigt IT-säkerhetsarbete.

BYOD - vän eller fiende?
BYOD är på allas läppar just nu – bring your own device. Vad innebär det, vilka är riskerna och vinsterna med BYOD och hur påverkar trenden kraven på säkerhet? Per Hägerö, teknisk chef på Nexus gör ett avstamp i dagens situation, tar en titt in i framtiden och visar hur företag kan lösa BYOD med bibehållen informationssäkerhet.

Hur hanterar vi identiteter i olika världar,
den fysiska och logiska?

Ann-Christin Jarl, verksamhetsarkitekt på Göteborgs Universitet, beskriver ett praktiskt exempel på hur systemen för fysisk och logisk access sammanförts på Göteborgs Universitet. Tillsammans med Pierre Parrman, PAS Card, delar hon med sig av sina erfarenheter av att införa och bygga upp ett enhetligt identitetskort, "GU-kortet".

Stora Säkerhetsdagen avslutas med en både underhållande och tänkvärd föreläsning av Tina Thörner och en stunds humor med Hasse Brontén.

PROGRAM:

Kl 13.00: Registrering
Kl 13.50: IT-säkerhetsvärlden i förändring, nuläge och trendspaning – Jörgen Lindqvist
Kl 14.20: Vem sitter i din ledning – Amir Rostami
Kl 14.50: Kaffe
Kl 15.15: Hur hanterar vi identiteter i olika världar, den fysiska och logiska? Praktiskt exempel - Ann-Christin Jarl och Pierre Parrman
Kl 16.00: När fula fiskar simmar in i den egna viken, undvik intern brottslighet – Henrik Carlbark och Theo Martins
Kl 16.40: Förfriskningar
Kl 17.00: BYOD, vän eller fiende – Per Hägerö
Kl 17.30: Personerna du inte vill ha i din verksamhet, den ”charmerande” psykopaten och den ”ihärdiga” beundraren - Henrik Belfrage
Kl 18.10: Risker, kriser och framgång, vägen stämmer inte alltid överens med terrängen – Tina Thörner
Kl 18.40: Underhållning med Hasse Brontén
Kl 19.00: Middag och festligheter

MER INFORMATION: http://www.storasakerhetsdagen.se

Media hälsas välkommen till Stora Säkerhetsdagen.
Ta kontakt med Hans Grindal, projektledare, tfn 0735-42 90 40 eller
Lotta Eriksson, chefredaktör Skydd & Säkerhet, tfn 073-682 53 58

Stora Säkerhetsdagen arrangeras av Skydd & Säkerhet, i år i samarbete med Nexus och PAS Card. Skydd & Säkerhet är säkerhetsbranschens ledande facktidning och en del av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.