Var finns skogsnäringens förnyelse?

Forest Industry Awards lyfter fram skogsnäringens förnyelse

Mitt i den turbulens av finansiell oro, strukturell förändring och branschglidning som sker inom ett av Nordens starkaste områden, skogsnäringen, lanseras en ny utmärkelse som vill lyfta fram möjligheterna som uppstår. Det finns individuella prestationer och spännande företag, organisationer och nätverk, forskare och många fler som är värda uppmärksamhet för de insatser de gör med att skapa framgång utifrån denna för Norden mycket betydelsefulla industri. Genom att synliggöra dessa förebilder kan en framtidstro accelerera som bidrar till ytterligare attraktionskraft av såväl talanger som kapital.

Möjlighet att anmäla förslag på vinnare står öppen fram till 31 maj och all information finns på www.forestindustryawards.se.

- Genom att anmäla förslag riktas strålkastarna mot företeelser som sällan når fram i det stora bruset, vi hoppas att många skall vara modiga nog att anmäla både sig själva och andra de vill ge uppmärksamhet, säger ordföranden för Forest Industry Awards Allan Almegård.

Prisutdelning sker under en avspänd och festlig halvdag den 16 september med inspiration och talare från andra branscher, konferensen heter "Från dinosaurie till värphöna - marknadsutveckling och framtid för skogsnäringen". Ett spännande eftermiddag för alla som intresserar sig för framtidsfrågorna och som vill mingla med branschens talanger.

Jan Johansson, VD och koncernchef SCA är huvudtalare och andra medverkande är Helena Stålnert, SSAB, Anna Dyhre, Universum, Diana Uppman, Docere Intelligence, Pia Grahn Brikell, Storåkers Mc Cann, Mikael Selling, Opticom, Sofia Börjesson, Chalmers med flera.

Juryn för Forest Industry Awards 2009 består av ett brett spektrum av kompetenser för att kunna bedöma inkomna bidrag. Här finns finansiell bedömningsförmåga, HR-insikt, affärskunnande, forsknings-, varumärkes- och kommunikationskunnande samlat kombinerat med bred branscherfarenhet präglad av starkt fokus på behovet av förnyelse av en etablerad industri och näring.

Vid frågor kontakta;
Allan Almegård, chefredaktör Nordisk Papperstidning, tfn 08 - 670 4102

Ulf Aronsson, chefredaktör NTT, tfn 08 - 670 4180

Heléne Lindholm, projektledare Forest Industry Awards tfn 08 - 670 41 53

-----------------------------------------------------------------------------------------

Juryn för Forest Industry Awards 2009 består av;

Allan Almegård, chefredaktör Nordisk Papperstidning (ordförande)

Stig Andersen, Analytiker Nordea Corporate Merchant Bank

Linda Andersson, Informationschef Sveaskog

Ulf Aronsson, chefredaktör NTT

Jan Fryk, VD Skogforsk

Sverker Johansson, PR & Kommunikationschef Skogssällskapet

Torbjörn Johnsén, Affärsområdeschef Elmia

Agnes Nylund, Business Intelligence Manager Holmen Paper

Erik Palmqvist , Förbundssekreterare Naturvetarna

..................................................................................................................................................................

Forest Industry Awards är ett branschneutralt initiativ från Nordisk Papperstidning och tidningen NTT - trä och sågverk. Båda ges ut av Mentor Communications, ledande inom branschkommunikation. Målet är att uppmärksamma skogsnäringen som en framtidsindustri med innovationskraft och stort kundfokus. Det blir ett sätt att visa hur den etablerade skogsindustrin öppnar nya affärsarenor i vitt skilda sektorer av näringslivet.

Mer information om Forest Industry Awards, se www.forestindustryawards.se

Mer information om prisutdelningen och festkonferensen http://events.papernet.se/09_dino/

Mer information om Nordisk Papperstidning, se www.papernet.se

Mer information om NTT, se www.woodnet.se