Vatten gav vinnare av Årets Sociala Ansvarspris

Vatten gav vinnare av Årets Sociala Ansvarspris

Att företaget ordnat vatten för en miljon människor avgjorde när Atlas Copco utsågs till vinnare av Industrins Hållbarhetspris, i kategorin socialt ansvar. Priset delades ut den 20 oktober på Tekniska Mässan.

– Vatten är en av megatrenderna, enligt Sasja Beslik, etikansvarig hos Nordea och medlem i juryn för Årets Sociala Ansvarspris.

Det handlar om det vi här i Sverige tar för givet, nämligen vatten att dricka, tvätta sig med och vattna den växande maten med. Atlas Copcos anställda har med stöd av företaget drivit ett projekt som gett vatten åt en miljon människor på de platser där vatten är en bristvara. Företaget har dessutom satsat på att motverka hiv och aids bland sina anställda, en fråga som också är central för global fattigdomsbekämpning och hälsa.

Kristina Sandberg, ansvarig för socialt ansvar hos SIS och Martin Sjöberg, konsult på företaget Talande Miljö som är två av de övriga juryledamöterna, konstaterar att Atlas Copco på det stora hela har tagit ett långsiktigt grepp på ansvarsfrågor och därför borde vinna priset.

Det fanns intressanta konkurrenter om priset, den studentledda utbildningen Cemus vid Uppsala Universitet. Den är dock mer inriktad på miljöfrågor än socialt ansvar. Södra Skogsägarnas vd Leif Brodén hade också kunnat vara en värdig vinnare, genom att han leder ett företag som satsat långsiktigt på icke ekonomiska frågor. Men de satsningarna handlar också mer om miljö än socialt ansvar.

Vid prisutdelningen konstaterade Atlas Copcos kommunikationsdirektör Annika Berglund, att de stora företagen ofta glöms bort i samtalet om utveckling i ett bredare perspektiv. Men här finns de stora resurserna att verkligen göra något.

– Vi har arbetat med hållbarhetsfrågor i många år, redan innan ordet började användas, och har gjort mycket inom ergonomi, hälsa och säkerhet, sa Annika Berglund.

För den breda ansatsen blev företaget även vinnare av huvudpriset Industrins Stora Hållbarhetspris 2010.

För mer information kontakta:

Boel Jönsson, chefredaktör Kemivärlden Biotech, boel.j@mentoronline.se, tfn 08-670 41 08

Peter Schulz, chefredaktör Process Nordic, peter.s@mentoronline.se, tfn 042-490 19 01

Heléne Jansdotter Lindholm, projektledare tfn 08-670 41 53, helene.l@mentoronline.se

Om priset

Industrins Hållbarhetspris delas ut av Kemivärlden Biotech/Kemisk Tidskrift och Process Nordic. Priset delades ut för andra året i rad.  En kvalificerad jury med ledamöter som alla har stor kunskap och erfarenhet av ämnet står för en viktig arbetsinsats. Mer information finns på

www.industrinshallbarhetspris.se