Vellinges säkerhetschef och Nyx Security bland vinnarna

Vellinges säkerhetschef och Nyx Security bland vinnarna

Under torsdagen den 20 september utsågs vinnarna i Skydd & Säkerhets stora tävling Security Awards 2012. Vinnarna är:

ÅRETS SÄKERHETSARBETE I KOMMUN 2012:
Södertälje kommun

Juryns motivering:
"Genom hårt arbete, fokusering och okonventionella samarbeten för att hitta moderna lösningar på ett gammalt problem skapas gemensam handling. Förhoppningsvis kan arbetssättet bli en modell för hur man på ett tidigt stadium måste arbeta för att bekämpa grov organiserad brottslighet på kommunnivå."

ÅRETS SÄKERHETSKONSULT 2012:
Ann-Charlotte Salomonsson, Fair Deal Group

Juryns motivering:
"Med kreativitet, initiativförmåga, kundfokus och mod har Ann-Charlotte Salomonsson skapat innovativa koncept och nya arenor för att få kvalitet och driva på utvecklingen i säkerhetsbranschen."

ÅRETS SÄKRASTE UTBILDNINGSPLATS 2012:
Sveriges lantbruksuniversitet

Juryns motivering:
"Ett vitalt säkerhetsarbete som syftar till minsta möjliga skador och förluster och på ett heltäckande sätt lyfter fram vikten av att värna om alla, utan att göra avkall på skyddet av fysiskt tillgångar eller värdefull kunskap. Med ett definierat och välutvecklat säkerhetsarbete, tydligt ansvar och uttalade roller utstrålar hela organisationen stabilitet och trygghet. Det här är en utbildningsplats där man kan fokusera på studier och gärna vill vara i."

ÅRETS RISK MANAGEMENTARBETE 2012:
ICA Sverige

Juryns motivering:
"Utifrån egna förutsättningar och med förankring i ledning och organisation har risk managementarbetet lyfts till nya nivåer, med siktet tydligt inställt på säkra processer, skydd av varumärke och bättre lönsamhet. Det framgångsrika RM-arbetet har bedrivits med energi och entusiasm och omfattat utbildning och riskbesiktningar. Arbetet kan inspirera andra och fungera som en förebild."

ÅRETS IT-SÄKERHETSLÖSNING 2012:
Splunk

Juryns motivering:
"Förutom att identifiera ännu okända säkerhetshot är detta en uppskattad och vedertagen mjukvara som snabbt skapar struktur för att söka i och analysera stora datamängder på ett intelligent sätt. Den ger också möjlighet till effektiv övervakning och analyserar tillförlitlighet, vilket bland annat genererar affärsnytta för alla användare."

ÅRETS SÄKERHETSFÖRETAG 2012:
Nyx Security

Juryns motivering:
"Ett nytänkande och modernt företag som målmedvetet verkar för att göra avtryck och som både vill utmana trygga traditioner med nya koncept, driva branschutveckling och bli en global spelare att räkna med."

ÅRETS SÄKERHETSARBETE I LANDSTING 2012:
Uppsala läns landsting

Juryns motivering:
"Med helhetssyn, god förankring, utbildning, rapportering och uppföljning har en trygg miljö skapats i alla led. Uppsala läns landsting är ett föredöme som kan sprida inspiration och kunskap - inte bara till landsting utan även till andra, inom såväl offentlig sektor som näringsliv."

ÅRETS SÄKERHETSELEV 2012:
Niklas Askwall, Blekings tekniska högskola

Juryns motivering:
"Niklas Askwall har med sin utstrålning och sina visioner motiverat och engagerat sin omgivning. Det är ett vinnande koncept att kunna omsätta tillägnad kunskap i olika projekt så att det blir till stor nytta i utbildningen - från utbildningsunderlag till workshops."

ÅRETS BEVAKNINGSFÖRETAG 2012:
Cubsec Bevakning

Juryns motivering:
"Med nöjda medarbetare och kunder, god tillväxt och lönsamhet, flexibilitet och moderna metoder - och inte minst uthållighet och socialt ansvarstagande är Cubsec Bevakning en förebild och inspirationskälla för andra."

ÅRETS SÄKERHETSLÖSNING 2012:
Safera Spisvakt

Juryns motivering:
"En till synes enkel men intelligent lösning som bidrar till utveckling i en traditionell bransch och råder bot på ett allvarligt problem utifrån en uttalad vision. Säkerhetstekniken har också vunnit framgång genom att attrahera nya kunder under året."

ÅRETS SÄKERHETSPERSON 2012:
Marie Louise Arendt, säkerhetschef Vellinge kommun

Juryns motivering:
"En sann eldsjäl med djupt och ärligt engagemang, som tänker i innovativa banor och därmed utvecklar nya samverkansformer och vägar för att skapa en säkrare tillvaro. Ingenting synes vara omöjligt för Marie Louise Arendt."

HEDERSUTMÄRKELSEN ÅRETS SÄKERHETSNÅL 2012:
Thomas Engström och Niclas Bolmhagen från Securitas i Umeå

Juryns motivering:
"Årets säkerhetsnål 2012 uppmärksammar vikten av insikt, utbildning och handlingskraft på fler än ett sätt. Med den här hedersutmärkelsen vill vi lyfta modiga människors förmåga att agera när det oväntade sker i det vardagliga."

Security Awards premierar personer och företag i säkerhetsbranschen som har utmärkt sig med nyskapande, konstruktiva och framgångsrika lösningar eller metoder. Målsättningen är att lyfta fram goda exempel och förebilder för att bidra till ett säkrare och tryggare samhälle och näringsliv.

På bilden syns Årets säkerhetsperson, Marie-Louise Arendt, säkerhetschef i Vellinge kommun. Foto: Torbjörn Larsson.

Mer information:
För mer information: www.securityawards.se
chefredaktör Lotta Eriksson, 08-670 41 58, lotta.eriksson@mentoronline.se
mediachef Maja Eklund, tfn 08-670 41 75, maja.eklund@mentoronline.se
projektledare Lars Normark, tfn 0709-75 99 42, lars.nordmark@mentoronline.se

Security Awards är en tävling som är öppen för alla företag, kommuner, landsting, skolor och personer som arbetar med skydd och säkerhetsfrågor. Tävlingen arrangeras av tidningen Skydd och Säkerhet som är säkerhetsbranschens ledande facktidning. Skydd & Säkerhet är en del av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning.