Vem blir Sveriges Bästa Bussförare 2010?

Vem blir Sveriges Bästa Bussförare 2010?

Nu har startskottet gått för alla Sveriges bussförare! Bussförar-SM 2010 har startat och många har redan anmält sitt intresse. Tävlingen fick stor uppmärksamhet förra året och arrangörerna hoppas att det även i år blir deltagarrekord. Vem som vinner avslöjas i samband med Persontrafik 2010, som går av stapeln på Stockholmsmässan den 26-28 oktober.

Varje år genomförs drygt en miljard resor inom kollektivtrafiken. En av de viktigaste yrkesgrupperna på området är bussföraren som har en nyckelroll för att skapa en trygg och säker miljö i trafiken.

Bussförar-SM fokuserar på hela den kompetens som en bussförare behöver ha, från att bemöta olika kundgrupper och att framföra bussen på ett säkert och miljöanpassat sätt till att ta hand om resenärer på ett professionellt och serviceinriktat sätt. Det gäller också att som bussförare kunna ta hand om resenärer som till exempel drabbas av akuta sjukdomstillstånd.

– Tidigare år har Bussförar-SM blivit mycket uppmärksammat i media och i vår omvärld, vilket sätter ljuset på den viktiga roll som bussförarna spelar för kollektivtrafiken. Från branschens sida vill vi premiera och visa upp våra duktiga förare för att locka fler till yrket. Evenemanget Bussförar-SM är en viktig del i det arbetet. Vi hoppas att många av våra medlemsföretag tar tillfället i akt och anmäler sina medarbetare till årets Bussförar-SM, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör på Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR.

− Vi är, tillsammans med BR, stolta arrangörer och som ledande branschtidning har vi ett ansvar. Vi är övertygade om att tävlingen bidrar till att höja statusen för bussföraryrket och hoppas på nytt deltagarrekord i år, säger Anders Karlsson, chefredaktör, RESFORUM och TRAFIKFORUM.

Bussförar-SM 2010 är öppen för yrkesverksamma bussförare med giltigt busskörkort, behörighet D, dock ej förare som har som huvudsaklig sysselsättning att utbilda andra förare.

Tävlingen arrangeras gemensamt av Svenska Bussbranschens Riksförbund och tidningarna RESFORUM och TRAFIKFORUM. Samarbetspartner är Trafikcenter i Kumla. Se www.bussforar-sm.se.

För mer information kring Bussförar-SM, vänligen kontakta:

Anna Grönlund, förbundsdirektör BR, 08-442 72 75, 073-648 72 02 eller

Carin Wikström, projektledare RESFORUM och TRAFIKFORUM, 08-522 253 04, 070-664 35 79.

Svenska Bussbranschens Riksförbund, BR, är branschorganisationen för busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver yrkesmässig verksamhet. BR företräder medlemsföretagens intressen gentemot politiker, myndigheter och andra organisationer. BRs 400 medlemsföretag bedriver alla former av busstrafik och anordnar resor inom och utanför landets gränser. Läs mer om BR på www.bussbranschen.se

RESFORUM och TRAFIKFORUM är Nordens ledande facktidningar för persontrafik och bussturism. Tidningarna ges ut av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar och böcker från eget förlag, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se.