Vigårda Barbeque tog två diplom

Vigårda Barbeque tog två diplom

Vigårda Barbeque vann i två kategorier när Fast Food Awards delades ut på mässan Mitt Kök på Stockholmsmässan den 8 november. Övriga vinnare blev Barista Fair Trade Coffee, Cajsa Warg, iZettle och Salladsbaren.

Det var andra året som branschtidningen Fast Food Magazine delade ut Fast Food Awards och en av nyheterna i år var att Anna Skipper, bland annat känd från tv-programmet ”Du är vad du äter” fanns med på scenen som prisutdelare/sidekick.
– Vi startade den här tävlingen för att vi vill lyfta fram och premiera bra och ansvarsfulla initiativ och lönsam utveckling. Vi vill ge exempel som ger inspiration och som stimulerar till mer utveckling inom fastfoodområdet, säger Fast Food Magazines chefredaktör Anders Örnevall.

Anna Skipper tycker också det är viktigt att visa på alla goda och kreativa nya koncept som växer fram.
– Fantastiskt att få vara med att dela ut priser till branschesn kreativa aktörer. De visar med stor tydligeht att snabbmat kan vara både god och nyttig, säger Anna Skipper, kostexpert, nyttokock och coach.

Vid sidan av diplomutdelning i sex kategorier, hade tidningen instiftat ett nytt pris, ”Årets Engström 2012”. Konstigt namn kan tyckas men Erik Engström är en legendar i snabbmatsbranschen. Han var en av de första att sälja hamburgare i sin grillkiosk, Vegabaren i Haninge, på 1950-talet. Problemet var att han egentligen inte fick sälja hamburgare utan myndigheterna tillät bara korv, köttbullar och kroppkakor. När myndigheterna ryckte ut för att förbjuda Erik Engström att sälja hamburgare, sa kreativa Engström att ”jag säljer inga hamburgare, bara tillplattade köttbullar!” Myndigheterna kunde därmed inte förbjuda försäljningen och så småningom ändrades också reglerna.

Detta första specialpris för kreativt tänkande, ”Årets Engström 2012” delades ut till McDonald´s Sverige för deras initativ att skapa olika samarbetsprojekt med LRF för att skapa bättre förutsättningar för svenskt jordbruk i allmänhet och svensk köttproduktion i synnerhet. McDonald´s är restaurangbranschens enskilt största inköpare av svenskt nötkött och man ser gärna att man kan köpa ännu mer från svenska bönder.

Här är alla vinnarna:

Cajsa Warg, S:t Eriksgatan, Stockholm - Årets Butik/enhet
Vigårda Barbeque, Stockholm - Årets Rookie
Vigårda Barbeque - Årets Snabbmatsrestaurang/Koncept
Salladsbaren - Årets Hälsokoncept
Barista Fair Trade Coffee - Årets Café/coffee shop
iZettle - Årets Leverantör
Årets Engström 2012 – McDonald´s Sverige

Motiveringarna finns på www.fastfoodawards.se. För mer information och bilder vänligen kontakta projektledaren Malin Looft Nyquist, malin.l@mentoronline.se, 08-670 41 19.

Fast Food Magazine är Sveriges ledande branschtidning som bevakar snabbmatsbranschen, branschen som ger snabb och enkel matservice till folk i farten. Fast Food Magazine är en del av Mentor Communications AB. Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag.