”Viktigt uppmärksamma dem som arbetar med hållbarhetsfrågorna”

”Viktigt uppmärksamma dem som arbetar med hållbarhetsfrågorna”

Industrins Hållbarhetspris delas ut 20 oktober klockan 14. 00 på Tekniska Mässan, Café & Aktivitetsmonter Verktyg (A 35:30)

20 oktober är det dags för utdelning av Industrins hållbarhetspris på Tekniska mässan i Stockholm. Priset kan likväl hamna hos ett storföretag som Atlas Copco som hos Larssons Mekaniska eller Uppsala universitet.

– Det är otroligt viktigt att uppmärksamma dem som arbetar med hållbarhetsfrågorna. Att ge uppmärksamhet gör förhoppningsvis att fler blir inspirerade och engagerade, kommenterar Madelen Nilsson, ordförande för Naturvetarna och medlem i juryn för Industrins Stora Hållbarhetspris.

Sex personer och organisationer ska prisas för sina insatser för hållbar utveckling i ett brett perspektiv. Välkommen att träffa dem och de kvalificerade personer från Industrisverige som valt ut dem, på Stockholmsmässan i anslutning till Tekniska mässan, 20 oktober klockan 14.00.

Priset är ett sätt att uppmärksamma att industrin måste tänka nytt. Teknik och ekonomi räcker inte, utan ansvar för människor och miljö måste också bli en del av strategin hos företag som vill vara en del av framtidens näringsliv. Det handlar om en övergripande hållbarhet som gör att produkter eller idéer kan överleva på lång sikt.

– Framtidens vinnare tror jag finns bland dem som aktivt arbetar med hållbarhet - och ur alla de tre perspektiven ekonomisk, social och ekologisk, säger Madelen Nilsson.

Priset delas ut av två tidningar hos mediahuset Mentor Online, nämligen Kemivärlden Biotech Kemisk Tidskrift och Process Nordic, som handlar om kemi- och processbranscherna och riktar sig till dem som är verksamma i branscherna.

Jurymedlemmarna är utvalda på grund av gott omdöme och goda insikter i hållbarhetsfrågor inom industrin, från Teknikföretagen, IF-Metall, Sis, liksom Nordeas investeringschef med ansvar för etik med flera. De nominerade kommer från såväl industri som andra organisationer och utmärker sig för att de lyckats integrera nya tankebanor i sin traditionella verksamhet.

Anmälan till prisutdelningen lämnas till projektledare Heléne Jansdotter Lindholm, helene.l@mentoronline.se.

De nominerade är:

Mölnlycke Healthcare AB

Soltech Energy AB

Industrins Stora Hållbarhetspris

Finalister anges inte. Vinnaren utses på prisutdelningen

Finalister och vinnare är utvalda av juryer med följande medlemmar:

Industrins Stora Hållbarhetspris

Wille Birksten, IF Metall

Kerstin Lundell, Process Nordic

Plats:

Stockholmsmässan. Prisutdelningen sker på scenen i Café & Aktivitetsmonter Verktyg (monternummer A 35:30). Följ skyltar från ingången genom Tekniska Mässan till höger och fram till avdelningen Verktyg.

För mer information kontakta:

Boel Jönsson, chefredaktör Kemivärlden Biotech, boel.j@mentoronline.se, tfn 08-670 41 08

Peter Schulz, chefredaktör Process Nordic, peter.s@mentoronline.se, tfn 042-490 19 01

Heléne Jansdotter Lindholm, projektledare tfn 08-670 41 53, helene.l@mentoronline.se

www.industrinshallbarhetspris.se