Vinnarna 2020

Vinnare Habit Fashion Awards 2020

De vinner Habit Fashion Awards

Under Habits livesändning på torsdagen prisades vinnarna i Habit Fashion Awards.

Vinnarna fick glänsa på länk via Zoom när de prisades under Habit Fashion Awards, som direktsändes under torsdagseftermiddagen. Finalisterna i de tre kategorierna avslöjades i oktober och i dag sprättades vinnarkuverten.

Priset till Årets Modebutik går till Kennedies i Erikslund i Västerås, som drivs av Peter Holmqvist och Christian Pennerborn. Att utse vinnaren var i år extra svårt för juryn. Förutom Kennedies stod det mellan Jeansbolaget i Luleå som drivs av Dennis och Emma Wallenberg och Nya Thulins i Västerås, som drivs av Christoffer Göthlin.

– Vi har aldrig haft tre så bra kandidater som i år. Det har varit extremt svårt att välja vem av dessa som skulle gå ut som den största vinnaren, säger Mikael Sandström, mångårig jurymedlem i kategorin Årets Modebutik.

Kennedies i Västerås har under pandemin till skillnad från många fysiska modehandlare lyckats öka sin omsättning med långt över en halv miljon kronor i butiken i Västerås, vilken är ”stjärnan” bland de fyra.

– I stället för att permittera personalen träffades vi alla och pratade oss samman. Vi bestämde för i stället för att ge järnet, säger delägaren och medgrundaren Peter Holmqvist, som berättar att servicen till kunderna vässades under krisen och att butiken i grunden har ”bra” kundkapital.

– Alla i personalen stod på tå.

Som en direkt följd av coronakrisen slog till i mars väckte de snabbt liv i en sedan tidigare ”ofärdig” e-handel.

Med en logistikupplevelse i världsklass, som inte bara är effektiv utan också unik, tar barnklädesmärket Mini Rodini hela vägen till seger i kategorin Årets Logistiklösning. Men även här var konkurrensen hård.

– Årets finalister har visat på hög innovationsgrad i både affärsmodeller, teknik och processer, samt uppvisar en hög grad av integrerat logistikarbete. Hyber, Eton Shirts och Mini Rodini har alla visat sig ha väl utvecklade logistiklösningar och juryns diskussioner har varit både långa och svåra, säger juryordföranden Görel Johansson.

Priset i kategorin Årets denimleverantör kammades hem av Weekday. Varumärket prisas för åtråvärd design, men framför allt ett gediget hållbarhetsarbete. Priset stod mellan Weekday, Arket och Jack & Jones.

Habits Hederspris, ett pris som delas ut till den branschperson vars karriär och insatser har främjat det svenska modet alldeles extra genom åren och som Habit delar ut för fjortonde året i rad, föräras designern Pär Engsheden.

– Jag är både hedrad och stolt över att ta emot Habits hederspris.Ett stort tack till Habit och ett stort tack till juryn, att ni tänkte på mig, sade Pär Engsheden i en kommentar.

Årets Logistiklösning

Vinnare: Mini Rodini

Juryns motivering: ”En logistikupplevelse i världsklass som inte bara är effektiv utan också så pass unik att den blivit synonym med bolagets relation med kund och återförsäljare sticker en av årets finalister ut. Årets vinnare har visat på ett djupt engagemang kring hållbarhet där frakt, arbetsmiljö, produktion, emballage och produktens användande är en del av kalkylen. Med en datadrivenhet utvecklas logistikarbetet löpande och produkter går från hyllvärmare till guldklimpar.”

Jury: Dan Crew, DHL; Haider Abdo, Returnado; Malin Wiger, Linköpings universitet och Görel Johansson, Transport & Logistik Idag.

Nominerade företag: Eton Shirts, Mini Rodini och Hyber.

Årets Modebutik

Vinnare: Kennedies, Erikslund i Västerås

Juryns motivering: ”För att ha skapat försäljningsökningar i en tid då det stormar som mest; genom att sätta kunden främst, ge service med stort S och rusta sig med ett segervisst team, som ger järnet när allt står på spel. Det lägger grunden för framgång, både då och nu. Att gå ur en kris är stort, att gå ut som vinnare är större, och det är precis vad Årets modebutik gör.”

Jury: Mikael Sandström, ordförande Svensk Handel Stil; Vanessa Leporati, Stockholm Fashion District och Kajsa Åström, Habit Sko & Mode.

Nominerade företag: Jeansbolaget i Luleå, Nya Thulins i Västerås och Kennedies i Eriklsund, Västerås.

Årets Denimleverantör

Vinnare: Weekday

Juryns motivering: ”Framgångsrikt fångar vinnaren konstant en ny generation med nutida plagg, stark identitet och innovation. Varumärket har haft ett konsekvent fundament i streetfashion och ungdomskultur sedan starten, vilket gett varumärket trovärdighet. Allt vävs snyggt samman med en glasklar strategi för en hållbar framtid.”

Jury: Thomas Lundberg, Calik Denim; Magnus Senke, Senke Fashion AB; Peter Lindh, Alternative Purpose SC; Elin Larsson, Founder of Elco och Freddy Bustos, Habit Sko & Mode.

Nominerade företag: Arket, Weekday och Jack & Jones.

Habits Hederspris

Vinnare: Pär Engsheden.

Juryns motivering: Habits hederspristagare är en av Sveriges främsta designer, denne lämnar ikoniska modeavtryck som kommer att fortleva i modehistorien för alltid. Hans hantverkskunnande och arv inom mode och design är väl dokumenterade och kommer att fortleva som en ”blue-print” att lämnas vidare till kommande generationer.

Jury: Lotta Ahlvar, Stockholmsmässan; Helena Waker, Agenturföretagen/Stockholm Fashion District; Anders Bengtsson, Nilörn och Freddy Bustos, Habit Sko & Mode.