Vinnarna av Stora Trafiksäkerhetspriset 2011

Vinnarna av Stora Trafiksäkerhetspriset 2011

SIT Safe,  Uppsala kommun och SKANOL fick idag, den 12 januari, ta emot Stora Trafiksäkerhetspriset 2011, i var sin kategori.

Under en festlig prisceremoni på Transportforum i Linköping utsågs idag tre värdiga vinnare av Stora Trafiksäkerhetspriset 2011.

I kategorin Årets Leverantör prisades SIT Safe för att ha utvecklat en bilbarn-stol speciellt anpassad för bussar. Bilbarnstolen, som integreras i sätets stols-rygg, är gjord för barn som väger 9-18 kg. Konstruktionen, som nu introduceras i Sverige, är ett genombrott för barnsäkerhet i bussar.

Priset i kategorin Årets Beställare gick till Uppsala kommun för att, som första offentliga upphandlare, ha infört skall-krav avseende trafiksäkerhet hos entreprenörers/transportörers fordon.

Priset i den tredje kategorin Årets Entreprenör tilldelades SKANOL som vidtagit ett batteri av åtgärder som sammantaget ger en trygg och trafiksäker distribution av petroleumprodukter. Som exempel kan nämnas implementering av de senaste IT-baserade lösningarna, noggrann avvikelseuppföljning och frekventa kund- och förarmöten.

Branschtidningarna RESFORUM och TRAFIKFORUM samt Transport & Logistik iDag har instiftat priset i syfte att lyfta fram goda exempel inom trafiksäkerhet samt främja det fortsatta arbetet inom detta mycket viktiga område för yrkestrafik på väg inom godstransporter och persontrafik.

Tävlingen arrangerades för tredje året i rad i samarbete med Transportforum i Linköping. Huvudpartner är Bilprovningen och partners är Trafikverket, Transportgruppen, TYA, IQ-Initiativet och Good Year.

För mer information, vänligen kontakta:

Anders Karlsson juryns ordförande, chefredaktör för RESFORUM och TRAFIKFORUM, Transport & Logistik iDag, telefon 070-580 27 49 eller Carin Wikström, projektledare event, tel 08-522 253 04.

Se även www.storatrafiksakerhetspriset.se .

RESFORUM och TRAFIKFORUM är Nordens ledande facktidningar för persontrafik och bussturism. Transport & Logistik iDag täcker in hela transport- och logistikbranschen. Tidningarna ges ut av Mentor Communications AB.

Mentor Communications AB är ett helägt dotterbolag inom Mentor Onlinekoncernen. Mentor Online AB är Skandinaviens ledande leverantör av branschinriktad information mellan företag. Mentor besitter unik kompetens när det gäller att samla in, analysera, värdera, kommentera och sprida kvalificerad branschinformation till beslutsfattare i näringsliv och förvaltning. Informationsspridningen sker genom facktidningar, events, specialnummer, utbildningssatsningar samt genom en samling vertikala internetportaler under huvudportalen www.mentoronline.se.