​​Ytskydd ger inbesparingar på miljontals kronor - ytskyddskonferens visar vägen fram

Genom att skydda ytor av metall och betong kan Sveriges kommuner och företag förlänga livslängden på allt från fastigheter, avloppsanläggningar till industriutrustning. På Ytskyddskonferensen, den 4-5 februari 2015, visas goda exempel och skapas värdefulla kontakter. Nytt för i år är de branschinriktade, nischade seminariespåren om broar/hamnar, avfallsverk, kraftvärmeverk/fjärrvärmeverk med flera.

Genom att skydda ytor av metall och betong kan Sveriges kommuner och företag förlänga livslängden på allt från fastigheter, broar, hamnar, avloppsanläggningar och industriutrustning. Enkla åtgärder som ger inbesparingar på miljontals kronor genom ökad livslängd, bättre kapitalvård och säkrare drift. För att inte tala om miljöpåverkan.

På Ytskyddskonferensen visar både beställare och leverantörer vilka inbesparingar som gjorts genom renovering av utrustningar samt konstruktioner i metall eller betong. Konferensen är en årlig samlingsplats där man samlar kompetenser och knyter kontakter som blir riktigt värdefulla för Sveriges kommuner och företag.

Nytt för 2015 är de branschinriktade, nischade seminariespåren om broar/hamnar, kraftvärmeverk/fjärrvärmeverk, vattenkraft, vattenverk, avfallsverk och massa - och papperstillverkning. Totalt erbjuder konferensen fördjupning inom 13 olika områden.

Denna gång ligger fokus ännu mer än tidigare på att visa case från verkligheten och vilka besparingar man kan göra, både ekonomiska som miljömässiga. På många av seminarierna visas exempel på referenser som är 15-20 år gamla och därmed bevisat både teknisk och ekonomisk funktion.

Under konferensen delas även det årliga priset ”Årets Ytskyddare” ut, till en person som gjort betydande insatser inom området. 2014 gick priset till Lennart Emanuelsson, Öresundsbron, i år med som talare på spåret om broar och hamnar. Även 2013 års vinnare finns på talarlistan, nämligen Dan Hedin på Stora Enso, som berättar om sina erfarenheter av renovering av valsar och pumpar på seminariespåret om massa- och papperstillverkning.

Fakta om Ytskyddskonferensen:

• Ytskydd är Nordens största konferens inom ytskydd. 2015 är femte året för Ytskydd.
  • 2015 arrangeras Ytskydd på Svenska Mässan i Göteborg den 4-5 februari
  • 2015 finns 13 olika spår att välja på och 70 olika föreläsare att lyssna till.
  • Ytskydd arrangeras av Tidningen Underhåll och Driftsäkerhet i samarbete med Swerea KIMAB, CBI, Ytskyddsgruppen.se, Underhållsmässan, Tidningen Verkstäderna, Process Nordic och Nordisk Papperstidning.

Läs mer på: www.ytskydd.com